Meerwaarde creëren in de champignonketen waar de consument centraal staat? Technologie kan een hulpmiddel zijn, een kans voor industrie zou je zeggen. Technologie ontwikkelen die aansluit bij de directe behoefte van de consument om een meerwaarde te creëren in de champignonketen. Wat is daar voor nodig? Samenwerken is het sleutelwoord. Kennis en expertise delen uit de gehele champignonketen om zo te voldoen aan de wens van de klant en de consument.
Het onderzoek
In 2015 is Nona Speur student aan de opleiding Food, Commerce and Technology gestart met een onderzoek naar de kansen voor technologische industrie in de champignonsector. Dit onderzoek was in opdracht van FME en Fedecom. Om deze kansen te kunnen definiëren is er een onderzoeksopzet gemaakt. Deze bestaat uit een literatuur onderzoek naar de champignonketen en trends en ontwikkelingen. Daarnaast is er een fieldresearch uitgevoerd naar de ontwikkelingen, knelpunten en uitdagingen in de teelt, oogst en verpakking van champignons. Ook is de visie van de technologische industrie meegenomen en de door een schriftelijke enquête de behoefte van de consument bepaald.
Teelt, oogst en verpakking
Uit literatuur onderzoek naar de champignonketen en trends en ontwikkelingen in de champignonmarkt komt duidelijk naar voren dat de champignonketen klein is en veel verandering heeft ondergaan. De teler ziet over het algemeen niet het wargenomen nut van de technologische oplossingen voor de teelt. In de oogst is daadwerkelijk belangstelling voor technologie maar door de hoge kosten van technologie wordt het tegengehouden. Bij de verpakkingsindustrie zijn een aantal ontwikkelingen. Alleen de champignonverpakkingen zijn nog niet zo ontwikkeld om een plaats te krijgen in de reguliere supermarkten en naast het blauwe bakje kan worden verkocht.
Kansen voor de industrie
Uit het literatuur onderzoek is naar voren gekomen dat wanneer de champignonketen een extra waarde wil creëren in de keten moet de eindklant centraal staan. Technologie kan daar een hulpmiddel voor zijn, maar dat moet het wel breed worden ingezet. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat dit nog niet gebeurd. Een kans voor de industrie is dan ook: Het ontwikkelen van technologie die aansluit bij de directe behoefte van de consument om een meerwaarde te creëren in de champignonketen. Uit onderzoek komt naar voren dat telers bereid zijn om samen te werken. De ultieme kans voor de industrie kan als volgt worden geformuleerd. Samenwerken: Het delen kennis en expertise uit de gehele champignonketen om zo te voldoen aan de wens van de klant en de consument.
Het Leaflet boekje met de conclusies van het onderzoek is te downloaden
Nona Speur vertelt haar ervaring
FME en Fedecom hebben een belangrijke plaats gekregen in mijn studietijd. Voor mij is dit een omgeving geweest waar ik veel kan leren. Leren op verschillende niveaus van de hele Agri en Foodsector in combinatie met technologie, eigenontwikkeling en het verbreden van mijn netwerk hebben mij nieuwe kijk op mijn studie gegeven. Leren kan alleen in een prettige aan aangename omgeving. Mijn opdrachtgever, Marcel van Haren gaf de eerste dag aan: ‘Nona, we gaan er een feestje van maken!’ Ik kan dit bevestigen door de goede begeleiding van mijn opdrachtgevers Jacqueline van Oosten, Marcel van Haren en Theo Vulink. Veel dank voor deze mooie en leerzame tijd.
2024 was een jaar van belangrijke mijlpalen en waardevolle samenwerkingen voor de GMV. We kijken met voldoening terug op een jaar waarin we mooie stappen hebben gezet binnen de Nederlandse maakindustrie voor de voedselketen. Samen met onze leden en partners hebben we volop gewerkt aan deze groei en daarvoor willen we jullie hartelijk bedanken.
Lees verderWil jij de basis van Good Manufacturing Practices (GMP) onder de knie krijgen? Werk je of wil je aan de slag in de voedingsmiddelen- of de aanverwante technische industrie? Dan is deze training GMP Basis Voeding & Techniek wat je zoekt.
Lees verderOp dinsdag 22 oktober 2024 organiseerden wij in samenwerking met Machevo en DMFI/HDN, een inspirerend werkbezoek bij GMV-lidbedrijf Marel Poultry in Boxmeer. De bijeenkomst bood een unieke blik achter de schermen van dit innovatieve bedrijf in de voedingsverwerkingsindustrie.
Lees verder