Technologische ontwikkeling in de champignonketen

2016, 02 februari

3 minuten lezen

champignonsMeerwaarde creëren in de champignonketen waar de consument centraal staat? Technologie kan een hulpmiddel zijn, een kans voor industrie zou je zeggen. Technologie ontwikkelen die aansluit bij de directe behoefte van de consument om een meerwaarde te creëren in de champignonketen. Wat is daar voor nodig? Samenwerken is het sleutelwoord. Kennis en expertise delen uit de gehele champignonketen om zo te voldoen aan de wens van de klant en de consument.

Het onderzoek
In 2015 is Nona Speur student aan de opleiding Food, Commerce and Technology gestart met een onderzoek naar de kansen voor technologische industrie in de champignonsector. Dit onderzoek was in opdracht van FME en Fedecom. Om deze kansen te kunnen definiëren is er een onderzoeksopzet gemaakt. Deze bestaat uit een literatuur onderzoek naar de champignonketen en trends en ontwikkelingen. Daarnaast is er een fieldresearch uitgevoerd naar de ontwikkelingen, knelpunten en uitdagingen in de teelt, oogst en verpakking van champignons. Ook is de visie van de technologische industrie meegenomen en de door een schriftelijke enquête de behoefte van de consument bepaald.

Teelt, oogst en verpakking
Uit literatuur onderzoek naar de champignonketen en trends en ontwikkelingen in de champignonmarkt komt duidelijk naar voren dat de champignonketen klein is en veel verandering heeft ondergaan. De teler ziet over het algemeen niet het wargenomen nut van de technologische oplossingen voor de teelt. In de oogst is daadwerkelijk belangstelling voor technologie maar door de hoge kosten van technologie wordt het tegengehouden. Bij de verpakkingsindustrie zijn een aantal ontwikkelingen. Alleen de champignonverpakkingen zijn nog niet zo ontwikkeld om een plaats te krijgen in de reguliere supermarkten en naast het blauwe bakje kan worden verkocht.

Kansen voor de industrie
Uit het literatuur onderzoek is naar voren gekomen dat wanneer de champignonketen een extra waarde wil creëren in de keten moet de eindklant centraal staan. Technologie kan daar een hulpmiddel voor zijn, maar dat moet het wel breed worden ingezet. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat dit nog niet gebeurd. Een kans voor de industrie is dan ook: Het ontwikkelen van technologie die aansluit bij de directe behoefte van de consument om een meerwaarde te creëren in de champignonketen. Uit onderzoek komt naar voren dat telers bereid zijn om samen te werken. De ultieme kans voor de industrie kan als volgt worden geformuleerd. Samenwerken: Het delen kennis en expertise uit de gehele champignonketen om zo te voldoen aan de wens van de klant en de consument.

Het Leaflet boekje met de conclusies van het onderzoek is te downloaden

Nona Speur vertelt haar ervaring
FME en Fedecom hebben een belangrijke plaats gekregen in mijn studietijd. Voor mij is dit een omgeving geweest waar ik veel kan leren. Leren op verschillende niveaus van de hele Agri en Foodsector in combinatie met technologie, eigenontwikkeling en het verbreden van mijn netwerk hebben mij nieuwe kijk op mijn studie gegeven. Leren kan alleen in een prettige aan aangename omgeving. Mijn opdrachtgever, Marcel van Haren gaf de eerste dag aan: ‘Nona, we gaan er een feestje van maken!’ Ik kan dit bevestigen door de goede begeleiding van mijn opdrachtgevers Jacqueline van Oosten, Marcel van Haren en Theo Vulink. Veel dank voor deze mooie en leerzame tijd.

Meer nieuws

Nieuws

26/11/2020

1 minuut lezen

Oproep voor Kennis op Maat-projecten

De Topsectoren Tuinbouw & Uitgangsmaterialen en Agri & Food roepen roepen partijen op projecten in te dienen binnen het nieuwe programma Kennis op Maat. Wageningen Research reserveert voor dit programma jaarlijks 2,5 miljoen euro (exclusief BTW) voor de vertaling van bestaande kennis uit onderzoek en praktijk naar handelingsperspectief voor de (toekomstige) MKB-ers. Het betreft nadrukkelijk geen onderzoek.

Lees verder

Tijdens de internationale conferentie ‘Data Driven Agrifood Future’ hebben diverse regionale, landelijke en internationale partijen de eerste stap gezet naar een wereldwijde samenwerking en een alliantie op het gebied van een data gedreven Agrifoodsector. Een initiatief van de provincie Noord-Brabant, samen met AgriFood Capital, FME, gemeente 's-Hertogenbosch en JADS-TU/e.

Lees verder

Een machine volledig installeren op afstand? Geen probleem! GMV-lid Kiremko is het gelukt om een nieuwe frietlijn met behulp van augmented reality opgestart te krijgen bij een klant in Marokko.

Lees verder