Technologische ontwikkeling in de champignonketen

2016, 02 februari

3 minuten lezen

champignonsMeerwaarde creëren in de champignonketen waar de consument centraal staat? Technologie kan een hulpmiddel zijn, een kans voor industrie zou je zeggen. Technologie ontwikkelen die aansluit bij de directe behoefte van de consument om een meerwaarde te creëren in de champignonketen. Wat is daar voor nodig? Samenwerken is het sleutelwoord. Kennis en expertise delen uit de gehele champignonketen om zo te voldoen aan de wens van de klant en de consument.

Het onderzoek
In 2015 is Nona Speur student aan de opleiding Food, Commerce and Technology gestart met een onderzoek naar de kansen voor technologische industrie in de champignonsector. Dit onderzoek was in opdracht van FME en Fedecom. Om deze kansen te kunnen definiëren is er een onderzoeksopzet gemaakt. Deze bestaat uit een literatuur onderzoek naar de champignonketen en trends en ontwikkelingen. Daarnaast is er een fieldresearch uitgevoerd naar de ontwikkelingen, knelpunten en uitdagingen in de teelt, oogst en verpakking van champignons. Ook is de visie van de technologische industrie meegenomen en de door een schriftelijke enquête de behoefte van de consument bepaald.

Teelt, oogst en verpakking
Uit literatuur onderzoek naar de champignonketen en trends en ontwikkelingen in de champignonmarkt komt duidelijk naar voren dat de champignonketen klein is en veel verandering heeft ondergaan. De teler ziet over het algemeen niet het wargenomen nut van de technologische oplossingen voor de teelt. In de oogst is daadwerkelijk belangstelling voor technologie maar door de hoge kosten van technologie wordt het tegengehouden. Bij de verpakkingsindustrie zijn een aantal ontwikkelingen. Alleen de champignonverpakkingen zijn nog niet zo ontwikkeld om een plaats te krijgen in de reguliere supermarkten en naast het blauwe bakje kan worden verkocht.

Kansen voor de industrie
Uit het literatuur onderzoek is naar voren gekomen dat wanneer de champignonketen een extra waarde wil creëren in de keten moet de eindklant centraal staan. Technologie kan daar een hulpmiddel voor zijn, maar dat moet het wel breed worden ingezet. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat dit nog niet gebeurd. Een kans voor de industrie is dan ook: Het ontwikkelen van technologie die aansluit bij de directe behoefte van de consument om een meerwaarde te creëren in de champignonketen. Uit onderzoek komt naar voren dat telers bereid zijn om samen te werken. De ultieme kans voor de industrie kan als volgt worden geformuleerd. Samenwerken: Het delen kennis en expertise uit de gehele champignonketen om zo te voldoen aan de wens van de klant en de consument.

Het Leaflet boekje met de conclusies van het onderzoek is te downloaden

Nona Speur vertelt haar ervaring
FME en Fedecom hebben een belangrijke plaats gekregen in mijn studietijd. Voor mij is dit een omgeving geweest waar ik veel kan leren. Leren op verschillende niveaus van de hele Agri en Foodsector in combinatie met technologie, eigenontwikkeling en het verbreden van mijn netwerk hebben mij nieuwe kijk op mijn studie gegeven. Leren kan alleen in een prettige aan aangename omgeving. Mijn opdrachtgever, Marcel van Haren gaf de eerste dag aan: ‘Nona, we gaan er een feestje van maken!’ Ik kan dit bevestigen door de goede begeleiding van mijn opdrachtgevers Jacqueline van Oosten, Marcel van Haren en Theo Vulink. Veel dank voor deze mooie en leerzame tijd.

Meer nieuws

In deze visie zet minister Schouten (LNV) uiteen welke kansen en risico's er zijn, en aan welke randvoorwaarden op hoofdlijnen moet worden voldaan om digitalisering in te kunnen zetten voor de maatschappelijke opgaven in landbouw, natuur en voedselkwaliteit.

Lees verder
Nieuws

09/09/2021

2 minuten lezen

Track – Foodprocessing & materiaalpaspoorten

Hoe circulair is een product? Dat is nog vaak lastig om objectief vast te stellen. Het is nog niet voor iedereen duidelijk wat circulariteit nu precies inhoudt. Tegelijkertijd komen er al veel nieuwe meetinstrumenten op de markt. Producenten en afnemers in de maakindustrie hebben behoefte aan eenduidige en uniforme meetmethode om circulaire data van een product vast te leggen.

Lees verder
Leden
Nieuws

02/08/2021

1 minuut lezen

Op weg naar duurzame verpakkingen

'Minder, dunner en innovatiever' dat is de aanpak van GMV-lid Syntegon als het gaat om de (voedsel) verpakkingen van morgen. Samen met verpakkingsontwerpers, materiaalspecialisten en voedselproducenten zetten zij in op een transitie naar duurzaam verpakken. Lees meer over deze aanpak

Lees verder