Nu investeren in technologie voor onze voedselvoorziening

Blogpost door: Marcel van Haren

op 01 april, 2021

Nederland is nu wereldwijd bekend om zijn efficiënte voedselproductie, maar zal de volgende generatie deze trots ook nog kunnen ervaren? Er zijn in de Nederlandse historie genoeg voorbeelden van iets waarmee we groot en bekend waren, maar waar we die positie vandaag de dag allang verloren zijn. Denk aan wind- en zonne-energie. Technologisch lag de basis in Nederland en was er een veelbelovende industrie aan het ontstaan. Doordat we niet goed hebben doorgepakt, hebben we deze positie vrij snel verloren aan landen als Denemarken en China. Niemand denkt tegenwoordig nog aan Nederland als ze zonnepanelen of windmolens willen kopen.

Ik zie eenzelfde risico voor de sector die technologie voor de voedselproductie maakt. Voor veel onderdelen van de voedselsector hebben we leidende bedrijven die machines en apparaten maken. Maar ook in de tuinbouw verkopen we onze technologie wereldwijd. Iedereen kijkt (nu nog) naar Nederlandse technologie. Maar hoe lang nog? Krijgen we geen last van de wet van de remmende voorsprong? Ik zie de eerste tekenen al aan de wand: sterspelers in de sector genieten toenemende aandacht van buitenlandse overnamepartijen. Ooit was dat ook in de wind- en zonne-energie het geval, en kijk wat er nu van over is.

Maar hoe dan wel? De coronacrisis zorgt ervoor dat er grote hoeveelheden geld beschikbaar komen en biedt de kans om dit voor een substantieel deel in te zetten op de toekomst van Nederland in het agrifoodtechdomein. De wereld voorzien van de meest duurzame, efficiënte, veilige en gezonde voedselproductiesystemen die er zijn, draagt veel meer bij aan onze economie dan nog meer voedsel exporteren. 96 miljard euro voedselexport per jaar is natuurlijk een imposant getal, maar de realiteit is dat de toegevoegde waarde voor onze samenleving erg klein is. Dat ligt heel anders voor de export van technologie, zoals voedselproductiemachines, automatiseringssystemen voor kassen en landbouwtechniek.

Nu is het moment om onze wereldwijd vermaarde positie te verzilveren door het maken van een volgende stap en keuzes. Iedereen kijkt naar Nederland en dat brengt een verantwoordelijkheid met zich mee. We hebben alles in huis om de voedselproductie-, landbouw- en tuinbouwsystemen van de toekomst te ontwerpen, te bouwen en te verkopen. Door leiderschap en daadkracht te blijven tonen en nationale en internationale samenwerkingen in de keten aan te gaan kunnen we het verschil blijven maken internationaal.  ‘Integrating the Dutch’ is het devies, lange termijn samenwerking en structurele omzet is hiervoor een betere aanpak dan korte termijn incidentele promotie en eenmalige omzet.  Investeren in een welvarende, groene en gezonde toekomst van Nederland – het moment is nu!

 

Marcel van Haren

Programmamanager Landbouw, Water & Voedsel – FME
Directeur GMV

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in de AgriFood sector.

Meer uit de GMV blog

'For agrifoodtech, 2020 has been a blow-out year!' luidt de introductie van het AgFunder rapport 2021. De COVID-19-pandemie heeft het belang onderstreept van efficiënte toeleveringsketens en alternatieve manieren om voedsel te telen, verwerken, vervoeren en verkopen aan consumenten. De veranderende consumentbehoeftes en de ambities van politieke partijen in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen laten ook zien dat onze sector volop in beweging is.

Lees verder
Blog

06/01/2021

2 minuten lezen

2021: van missie naar actie!

2021, 'het jaar van...chaos, dé waarheid of van de vrijheid?' De huidige lockdown en de Brexit maken van 2021 geen knallend begin. Echter met het vaccin in aantocht, zet ik in op een 'hoopvol 2021 'en bouw ik graag met jullie verder aan een gezond en duurzaam voedselsysteem.

Lees verder
Blog

01/12/2020

3 minuten lezen

Een terugblik op 2020

Een jaar geleden hadden wij niet kunnen bedenken dat een virus als COVID-19 zo'n invloed zou hebben op ons (werkende) leven in 2020. Thuiswerken, gesloten grenzen, hamsterende consumenten in de supermarkt. Nu het einde van het jaar nadert is het tijd om eens terug te blikken: wat had 2020 voor ons in petto en wat heeft het ons vooral ook gebracht?

Lees verder