Waarom (g)een Smart Food Factory?

FME

2020, 30 november

2 minuten lezen

De levensmiddelenfabriek digitaliseert en wordt steeds slimmer. Alles staat in verbinding met elkaar, om transparantie, veiligheid, gezondheid en duurzaamheid te kunnen garanderen in ons voedselsysteem. Robots nemen repeterende (productie)taken over. Analyses, data- en informatieverzameling en kwaliteitscontrole worden routinetaken uitgevoerd door slimme sensoren en ICT. De rol van de mens in een smart factory verandert en verschuift naar terreinen waarop het menselijk brein echt het verschil kan maken. De fabriek en het machinepark worden bovendien een integraal onderdeel van de gehele voedselketen, van boer tot consument.  Deze werkelijkheid creëert nieuwe mogelijkheden en vraagstukken. Wat is er nodig om de slimme levensmiddelenfabriek van de toekomst te kunnen realiseren?  

Kansen en barrières

Op verschillende vlakken zijn er kansen en barrières te onderscheiden die de ontwikkeling naar een smart food factory mogelijk maken of (nu nog) verhinderen.  Zo is het toenemende belang van het produceren van op maat gemaakt hoge kwaliteit (gezond) voedsel in combinatie met het efficiënter omgaan met grondstoffen een belangrijke stimulerende ontwikkeling. Ook maakt de automatisering van arbeid de weg vrij voor sterk geautomatiseerde en gerobotiseerde voedselverwerking, waardoor saai, vuil en gevaarlijke arbeid kan worden verminderd of geëlimineerd. Aan de andere kant gaan deze nieuwe technologische ontwikkelingen nu nog vaak gepaard met hoge investeringen met een te lange return on investments (ROI) voor voornamelijk het MKB. En zorgt de hoeveelheid data ook voor de nodige complexiteit en vraagstukken rondom veiligheid.

Next steps

OnePlanet Research Center, de WUR en FME/GMV zullen in samenwerking met het bedrijfsleven (onze leden) vervolg geven aan de geïdentificeerde kansen en barrières. Door middel van roadmapping zal het innovatieproces richting een gedeelde kijk op de toekomst van de smart food factory verder worden gestructureerd en zullen samenwerkingsprojecten worden gestart. Doe en denk je graag mee? Meld je dan bij Marcel van Haren of Maureen de Haan

 

 

 

Meer nieuws

In een branche waar technische kennis hoogtij viert, blijft communicatie en marketing vaak een ondergeschoven kindje. Maar juist het vertellen van verhalen kan een bedrijf onderscheiden in de markt. Daarom sloegen GMV, MACHEVO en DMFI de handen ineen met Alea Publishers van het vakblad EVMI voor een verhelderende kennissessie.

Lees verder
GMV
Nieuws

26/02/2024

3 minuten lezen

Samenwerken voor een groter dynamisch netwerk!

Het afgelopen jaar heeft het bestuur zich hard gemaakt om de interne organisatie op de rit te krijgen.

Lees verder

Uitnodiging | Kennissessie Marketing en Communicatie, donderdag 29 februari 2024

Lees verder