Van Big Data naar Big Business 

2018, 11 januari

2 minuten lezen

De Food sector is in verandering. Dat werd nog eens benadrukt door de presentatie van Microsoft tijdens de Algemene Ledenvergadering van GMV. Op donderdag 14 december presenteerde Microsoft de digitale trends en ontwikkelingen binnen de agrifood manufacturing. De zogenoemde 4e industriële revolutie is ook in de food sector aan de gang. Data, Artificial Intelligence (AI) en Blockchain veranderen de agri & food sector en bieden nieuwe kansen. Voor veel machinebouwers zijn de machines nu ‘core business’. Met de toepassing van data, blockchain en AI zijn er mogelijkheden om met behulp van de machines hele andere producten of diensten te leveren. Hiermee kunnen ondernemers inspelen op de maatschappelijke trends en ontwikkelingen zoals de vraag naar meer gepersonaliseerde producten, aandacht voor cybersecurity, voedselveiligheid, voorkeur van consumenten voor duurzame producten. Hierdoor ontstaan nieuwe business modellen, waar (kennis over) data mogelijk centraal staat.

Dit bleek wel in de workshop die na afloop van de presentatie werd georganiseerd. In 4 groepen gingen de deelnemers aan de slag met het uitwerken van nieuwe businessmodellen. De opdracht was: ‘Denk na over de veranderingen in de onderneming die nodig zijn als straks informatie ‘de helft’ van het door jullie klanten afgeleverde product is. Iedere groep werd gevraagd hier 1 of 2 scenario’s uit te werken in een brainstorm. Scenario’s als ‘predictive maintenance’, ‘Transparensee’, met een compleet transparante keten, en een persoonlijk dieetbroodje 2.0.

Na afloop waren alle deelnemers overtuigd: Data is the new currency!

Bekijk de Microsoft presentatie 

Wil je nog even weten hoe blockchain ook al weer werkt? Kijk dan op: https://nos.nl/op3/video/2200300-zo-werkt-de-blockchain.html

 

 

 

Meer nieuws

Nieuws

26/11/2020

1 minuut lezen

Oproep voor Kennis op Maat-projecten

De Topsectoren Tuinbouw & Uitgangsmaterialen en Agri & Food roepen roepen partijen op projecten in te dienen binnen het nieuwe programma Kennis op Maat. Wageningen Research reserveert voor dit programma jaarlijks 2,5 miljoen euro (exclusief BTW) voor de vertaling van bestaande kennis uit onderzoek en praktijk naar handelingsperspectief voor de (toekomstige) MKB-ers. Het betreft nadrukkelijk geen onderzoek.

Lees verder

Tijdens de internationale conferentie ‘Data Driven Agrifood Future’ hebben diverse regionale, landelijke en internationale partijen de eerste stap gezet naar een wereldwijde samenwerking en een alliantie op het gebied van een data gedreven Agrifoodsector. Een initiatief van de provincie Noord-Brabant, samen met AgriFood Capital, FME, gemeente 's-Hertogenbosch en JADS-TU/e.

Lees verder

Een machine volledig installeren op afstand? Geen probleem! GMV-lid Kiremko is het gelukt om een nieuwe frietlijn met behulp van augmented reality opgestart te krijgen bij een klant in Marokko.

Lees verder