De Canadese ‘supply chain’, van het verbouwen van producten tot het op tafel krijgen bij de uiteindelijke consument, zorgt voor ongeveer 2,3 miljoen banen (direct en indirect). De geschatte waarde hiervan is ruim 98 miljard Canadese dollar.
Marktontwikkelingen tonen aan dat wereldwijd de vraag naar voedsel toeneemt. Canada heeft een goede reputatie op het gebied van voedselveiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid. Om concurrerend te blijven en verantwoord te groeien, moet Canada een aantal uitdagingen aanpakken binnen de voedselverwerkende industrie. Nederlandse bedrijven kunnen hier een rol in spelen.
De voedselverwerkende industrie in Canada is arbeidsintensief. Ten opzichte van Nederland loopt het Noord-Amerikaanse land achter op het gebied van automatisering. Dit zet de positie van Canada om concurrerend te blijven onder druk.
De Nederlandse voedingsmiddelenindustrie komt qua waarde in de buurt van Canada, maar doet dit met de helft van het aantal arbeidsplaatsen. Dit komt vooral door gebruik en integratie van geautomatiseerde systemen en gebruik en verdere ontwikkeling van innovatieve oplossingen.
De kansen voor Nederlandse ondernemers liggen vooral op het gebied van het integreren van nieuwe technieken in bestaande apparaten. Andere kansrijke mogelijkheden zijn:
In het marktrapport Opportunities for Collaboration between the Netherlands and Canada in the Food Processing Sector (pdf) vind je meer informatie.
Heb je interesse of vragen? Neem dan contact op met de Landbouwafdeling van de Nederlandse ambassade in Washington (verantwoordelijk voor de Verenigde Staten en Canada) of met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).
Landbouwafdeling bij de Nederlandse Ambassade in Washington
T: +1 202 274 25 02
E: was-lnv@minbuza.nl
RVO.nl
T: 088 042 42 42
E: menno.schrok@rvo.nl
In een branche waar technische kennis hoogtij viert, blijft communicatie en marketing vaak een ondergeschoven kindje. Maar juist het vertellen van verhalen kan een bedrijf onderscheiden in de markt. Daarom sloegen GMV, MACHEVO en DMFI de handen ineen met Alea Publishers van het vakblad EVMI voor een verhelderende kennissessie.
Lees verderHet afgelopen jaar heeft het bestuur zich hard gemaakt om de interne organisatie op de rit te krijgen.
Lees verderUitnodiging | Kennissessie Marketing en Communicatie, donderdag 29 februari 2024
Lees verder