Terugblik Rondetafel 3 juli 2015 Innovatie in de aardappelketen

2015, 28 juli

3 minuten lezen

AardappelDe parel van AgriFood Nederland is de primaire productie met support van up-to-date uitgangsmaterialen en technologie. Markten en maatschappij evolueren. Duurzaam produceren en ‘local for local’ zijn enkele thema’s die bepalen of én hoe we in Nederland van de parel een groeidiamant kunnen maken. De agrifood branches van FME en Metaalunie herkennen en erkennen het belang van innovatie en dan met name innovatie in de keten. Verder bouwen met, en zo mogelijk op de succesvolle bouwstenen die Nederland rijk is.

Keten concurrender
Peter Kooman, lector Aardappelketen en sectorinnovatie van CAH Vilentum, verzorgde de inleiding. Na een schets van de huidige aardappelketen zoomde hij in op de mogelijkheden om de keten meer concurrerend te maken. Eén van de sleutels is data verwaarden tot kennis én data en kennis delen tussen de schakels, in de gehele keten. Nederland heeft een unieke positie in uitgangsmaterialen, productie, opslag en markt. Echter met de huidige werkwijze en de schaal waarop de schakels opereren is anticiperen op de snelle veranderingen in de internationale markt een grote uitdaging.

Rondetafels
In vier ronde tafels is o.a. gesproken over “knelpunten/uitdagingen voor de sector”, “de gemeenschappelijke ambitie” en “het behouden/versterken van onze koppositie”. In de plenaire sessie zijn de resultaten met elkaar gedeeld.

De kernpunten zijn samengevat:
Knelpunten/uitdagingen

  • Weten wat de consument wenst
  • Zet alle schakels aan tafel (vandaag geen retailer aan tafel)
  • Bereidheid om kennis te delen
  • Bereidheid om de marktwaarde van de aardappel(producten) te delen
  • EU regelgeving m.b.t. GMO
  • Bodemgezondheid; teeltintensiteit in NL
  • De waarde van data expliciteren; tussen schakels, in de gehele keten; ontwikkel een ‘data business model’
  • De relatieve complexiteit van teelt en technologie; gebrek aan kennis bij jongeren is een groeiend knelpunt
  • Ketenregie; let op , de structuur/markt van de aardappel(producten) verschilt van de zuivel en de suiker
  • Internationaal verliezen we marktpositie
  • Visie op de toekomst én zicht op de internationale markt- en ketenstructuur, t.b.v. foresight – insigt – action
  • De ‘need of urgency’ is nog onvoldoende/niet aanwezig

Gemeenschappelijke ambitie

  • Behouden/versterken van het huidige NL aardappelcluster; alle schakels actief in NL
  • Internationaal verder bouwen aan het imago van de aardappel en het exporteren van het zgn. NL-model; let op, het NL-model afstemmen op de lokale behoefte/mogelijkheden
  • NL, de beste ondernemers en technologie voor de aardappelketen

Behouden/versterken van onze internationale positie

  • Ketenregie voeren
  • Keten samenwerking optimaliseren; bouwen aan onderling vertrouwen
  • Ontwikkelen van een visie op 2025/2035 en aansluitend een agenda. Breng hiervoor de kopstukken (ca. 10 keyplayers in de keten) bijeen
  • Internationaal als cluster opereren; om business naar Nederland te halen
  • Pioniers koesteren
  • Zelf het initiatief nemen

Het Agrofood Cluster Emmeloord richt zich prominent op de (poot)aardappel en ambieert een rol om nationaal de voortrekker te zijn in het gezamenlijk bouwen aan een innovatieve, internationaal toonaangevende en concurrerende aardappelketen. FME/GMV en Metaalunie/Fedecom zijn bereid om vervolgacties gezamenlijk te initiëren en te faciliteren.

Meer nieuws

In deze visie zet minister Schouten (LNV) uiteen welke kansen en risico's er zijn, en aan welke randvoorwaarden op hoofdlijnen moet worden voldaan om digitalisering in te kunnen zetten voor de maatschappelijke opgaven in landbouw, natuur en voedselkwaliteit.

Lees verder
Nieuws

09/09/2021

2 minuten lezen

Track – Foodprocessing & materiaalpaspoorten

Hoe circulair is een product? Dat is nog vaak lastig om objectief vast te stellen. Het is nog niet voor iedereen duidelijk wat circulariteit nu precies inhoudt. Tegelijkertijd komen er al veel nieuwe meetinstrumenten op de markt. Producenten en afnemers in de maakindustrie hebben behoefte aan eenduidige en uniforme meetmethode om circulaire data van een product vast te leggen.

Lees verder
Leden
Nieuws

02/08/2021

1 minuut lezen

Op weg naar duurzame verpakkingen

'Minder, dunner en innovatiever' dat is de aanpak van GMV-lid Syntegon als het gaat om de (voedsel) verpakkingen van morgen. Samen met verpakkingsontwerpers, materiaalspecialisten en voedselproducenten zetten zij in op een transitie naar duurzaam verpakken. Lees meer over deze aanpak

Lees verder