Terugblik bijeenkomst nieuwe businessmodellen machinebouw

2016, 13 juli

2 minuten lezen

Op woensdag 6 juli vond de GMV Themabijeenkomst ‘Nieuwe businessmodellen voor de machinebouw, flexibel en servicegericht’ plaats bij Robert Bosch Packaging Technology B.V. in Weert. Dat dit onderwerp leeft bij de machinebouwers bleek uit de zeer grote opkomst en de discussies.

Sebastiaan Schreijen van Rabobank presenteerde een aantal resultaten uit het door Rabobank uitgevoerde trendonderzoek. In de snel veranderende food industrie hebben de factoren ‘Klanten’, ‘Concurrentie’ en ‘Technology’ de meeste impact op de toekomst van de Nederlandse food industry. Klanten worden steeds professioneler, concurrentie uit andere landen wordt steeds groter en de technologie is steeds sneller aan verandering onderhevig. Volgens Rabobank zou het businessmodel Pay-for-production een businessmodel kunnen zijn voor bepaalde bedrijven en sectoren in de levensmiddelenbranche. De financiering van dit model is in veel gevallen nog lastig, dus het onderzoek van de Rabobank was ook aanleiding voor een oproep van de aanwezigen aan de bank om met passende financieringsopties te komen.

In het rapport van de Rabobank stonden nog veel meer conclusies, lees het zeker even door.

Bas Groeneweg, directeur/oprichter van PerfoTec, vertelde op bevlogen wijze welke (verkoop)methoden zij hebben gebruikt om in de markt te komen en anno 2016 zelfs het potentieel hebben om uit te groeien tot een nieuwe wereldstandaard. Ook de vaak grote risico’s die werden genomen om bewijs te leveren aan klanten en prospects voordat tot aanschaf werd overgegaan, kwamen aan de orde. Het PerfoTec systeem is een slim systeem waarmee verpakkers van verse groente en fruit producten de houdbaarheid kunnen verlengen.

Na de presentaties volgde een rondleiding bij Robert Bosch Packaging Technology, tijdens de rondleiding en de netwerkborrel was de aanpak van PerfoTec en de analyse van Rabobank het onderwerp van gesprek. Iedereen voelt wel aan dat er wat verandert, maar het is ook sterk afhankelijk in welke markt je zit. Verpakken leent zich wat meer voor het businessmodel Pay-for-production, dan een specifiek levensmiddelenproduct waarvoor het IP bij de levensmiddelenfabrikant ligt. Maar vroeg of laat zullen we er steeds meer mee te maken krijgen.

 

Meer nieuws

Leden
Nieuws

02/08/2021

1 minuut lezen

Op weg naar duurzame verpakkingen

'Minder, dunner en innovatiever' dat is de aanpak van GMV-lid Syntegon als het gaat om de (voedsel) verpakkingen van morgen. Samen met verpakkingsontwerpers, materiaalspecialisten en voedselproducenten zetten zij in op een transitie naar duurzaam verpakken. Lees meer over deze aanpak

Lees verder
FME
Nieuws

30/07/2021

2 minuten lezen

Next Gen High Tech

Het Nationaal Groeifonds is bedoeld om de toekomstige vergroening en verdienkracht van Nederland een boost te geven. Een van de voorstellen is het ‘NxtGen Higtech’ Nationaal Groeifonds voorstel, met het thema ‘Handsfree Voedselproductie’ binnen het AgriFood programma. Sinds medio 2020 wordt al gewerkt aan dit voorstel. Na een recente positieve beoordeling en de steun van zowel ministerie van EZK als het ministerie van LNV, zijn FME, Wageningen UR, TNO, Holland HighTech en partners momenteel hard bezig met de voorbereidingen en aanpassingen voor de definitieve indiening in oktober

Lees verder
Leden
Nieuws

02/07/2021

1 minuut lezen

Nieuw GMV start-up lid Odd.Bot

De wereldwijde transitie naar duurzame landbouw versnellen met de opvolger van chemisch & handmatig wieden'. Nieuw GMV start-up lid Odd.Bot heeft de Weed Whacker robot ontwikkeld, een volledig autonome en mechanische onkruidverwijderaar, die de boer kan helpen op het veld.

Lees verder