Terugblik bijeenkomst nieuwe businessmodellen machinebouw

2016, 13 juli

2 minuten lezen

Op woensdag 6 juli vond de GMV Themabijeenkomst ‘Nieuwe businessmodellen voor de machinebouw, flexibel en servicegericht’ plaats bij Robert Bosch Packaging Technology B.V. in Weert. Dat dit onderwerp leeft bij de machinebouwers bleek uit de zeer grote opkomst en de discussies.

Sebastiaan Schreijen van Rabobank presenteerde een aantal resultaten uit het door Rabobank uitgevoerde trendonderzoek. In de snel veranderende food industrie hebben de factoren ‘Klanten’, ‘Concurrentie’ en ‘Technology’ de meeste impact op de toekomst van de Nederlandse food industry. Klanten worden steeds professioneler, concurrentie uit andere landen wordt steeds groter en de technologie is steeds sneller aan verandering onderhevig. Volgens Rabobank zou het businessmodel Pay-for-production een businessmodel kunnen zijn voor bepaalde bedrijven en sectoren in de levensmiddelenbranche. De financiering van dit model is in veel gevallen nog lastig, dus het onderzoek van de Rabobank was ook aanleiding voor een oproep van de aanwezigen aan de bank om met passende financieringsopties te komen.

In het rapport van de Rabobank stonden nog veel meer conclusies, lees het zeker even door.

Bas Groeneweg, directeur/oprichter van PerfoTec, vertelde op bevlogen wijze welke (verkoop)methoden zij hebben gebruikt om in de markt te komen en anno 2016 zelfs het potentieel hebben om uit te groeien tot een nieuwe wereldstandaard. Ook de vaak grote risico’s die werden genomen om bewijs te leveren aan klanten en prospects voordat tot aanschaf werd overgegaan, kwamen aan de orde. Het PerfoTec systeem is een slim systeem waarmee verpakkers van verse groente en fruit producten de houdbaarheid kunnen verlengen.

Na de presentaties volgde een rondleiding bij Robert Bosch Packaging Technology, tijdens de rondleiding en de netwerkborrel was de aanpak van PerfoTec en de analyse van Rabobank het onderwerp van gesprek. Iedereen voelt wel aan dat er wat verandert, maar het is ook sterk afhankelijk in welke markt je zit. Verpakken leent zich wat meer voor het businessmodel Pay-for-production, dan een specifiek levensmiddelenproduct waarvoor het IP bij de levensmiddelenfabrikant ligt. Maar vroeg of laat zullen we er steeds meer mee te maken krijgen.

 

Meer nieuws

GMV
Nieuws

01/09/2020

2 minuten lezen

Het belang van FoodSwitch

Om de economie post-COVID-19 te stimuleren lanceert het kabinet op Prinsjesdag waarschijnlijk een nieuw initiatief: het Groeifonds. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan het programma FoodSwitch dat goede kans maakt hieruit te worden gefinancierd. FoodSwitch genereert nieuw verdienvermogen uit de noodzakelijk verduurzaming van de wereldwijde voedselproductie. Deze duurzaamheidsswitch biedt een unieke kans voor het Nederlandse bedrijfsleven.

Lees verder
Leden
Nieuws

27/08/2020

2 minuten lezen

Reintjes Systems ontwikkelt automatische kratten uitvouwmachine

Een automatische kratten uitvouwmachine als arbeids- en tijdsvriendelijke oplossing voor het openvouwen van allerlei soorten kratten. Dat was het idee van Joost Reintjes, eigenaar van start-up onderneming Reintjes Systems. Eind juni 2019 startte Joost met de ontwikkeling van dit zelfbedachte plan. 1 jaar later is Reintjes Systems druk bezig met de realisatie van de eerste verkochte machine aan een gerenommeerde groenteteler.

Lees verder
Leden
Nieuws

26/08/2020

2 minuten lezen

Mki-subsidie om leren en ontwikkelen te stimuleren

Jouw medewerkers zijn de sleutel van het succes van je bedrijf. Daarom is het belangrijk dat zij zich blijven ontwikkelen. Zo blijf je als werkgever aantrekkelijk en blijven jouw medewerkers voorop als de vakmensen van de toekomst. Maar leren is niet altijd makkelijk: onvoldoende tijd, te weinig capaciteit of een gebrek aan geld staat een leven lang ontwikkelen soms in de weg.

Lees verder