Terugblik bijeenkomst nieuwe businessmodellen machinebouw

2016, 13 juli

2 minuten lezen

Op woensdag 6 juli vond de GMV Themabijeenkomst ‘Nieuwe businessmodellen voor de machinebouw, flexibel en servicegericht’ plaats bij Robert Bosch Packaging Technology B.V. in Weert. Dat dit onderwerp leeft bij de machinebouwers bleek uit de zeer grote opkomst en de discussies.

Sebastiaan Schreijen van Rabobank presenteerde een aantal resultaten uit het door Rabobank uitgevoerde trendonderzoek. In de snel veranderende food industrie hebben de factoren ‘Klanten’, ‘Concurrentie’ en ‘Technology’ de meeste impact op de toekomst van de Nederlandse food industry. Klanten worden steeds professioneler, concurrentie uit andere landen wordt steeds groter en de technologie is steeds sneller aan verandering onderhevig. Volgens Rabobank zou het businessmodel Pay-for-production een businessmodel kunnen zijn voor bepaalde bedrijven en sectoren in de levensmiddelenbranche. De financiering van dit model is in veel gevallen nog lastig, dus het onderzoek van de Rabobank was ook aanleiding voor een oproep van de aanwezigen aan de bank om met passende financieringsopties te komen.

In het rapport van de Rabobank stonden nog veel meer conclusies, lees het zeker even door.

Bas Groeneweg, directeur/oprichter van PerfoTec, vertelde op bevlogen wijze welke (verkoop)methoden zij hebben gebruikt om in de markt te komen en anno 2016 zelfs het potentieel hebben om uit te groeien tot een nieuwe wereldstandaard. Ook de vaak grote risico’s die werden genomen om bewijs te leveren aan klanten en prospects voordat tot aanschaf werd overgegaan, kwamen aan de orde. Het PerfoTec systeem is een slim systeem waarmee verpakkers van verse groente en fruit producten de houdbaarheid kunnen verlengen.

Na de presentaties volgde een rondleiding bij Robert Bosch Packaging Technology, tijdens de rondleiding en de netwerkborrel was de aanpak van PerfoTec en de analyse van Rabobank het onderwerp van gesprek. Iedereen voelt wel aan dat er wat verandert, maar het is ook sterk afhankelijk in welke markt je zit. Verpakken leent zich wat meer voor het businessmodel Pay-for-production, dan een specifiek levensmiddelenproduct waarvoor het IP bij de levensmiddelenfabrikant ligt. Maar vroeg of laat zullen we er steeds meer mee te maken krijgen.

 

Meer nieuws

Nieuws

26/11/2020

1 minuut lezen

Oproep voor Kennis op Maat-projecten

De Topsectoren Tuinbouw & Uitgangsmaterialen en Agri & Food roepen roepen partijen op projecten in te dienen binnen het nieuwe programma Kennis op Maat. Wageningen Research reserveert voor dit programma jaarlijks 2,5 miljoen euro (exclusief BTW) voor de vertaling van bestaande kennis uit onderzoek en praktijk naar handelingsperspectief voor de (toekomstige) MKB-ers. Het betreft nadrukkelijk geen onderzoek.

Lees verder

Tijdens de internationale conferentie ‘Data Driven Agrifood Future’ hebben diverse regionale, landelijke en internationale partijen de eerste stap gezet naar een wereldwijde samenwerking en een alliantie op het gebied van een data gedreven Agrifoodsector. Een initiatief van de provincie Noord-Brabant, samen met AgriFood Capital, FME, gemeente 's-Hertogenbosch en JADS-TU/e.

Lees verder

Een machine volledig installeren op afstand? Geen probleem! GMV-lid Kiremko is het gelukt om een nieuwe frietlijn met behulp van augmented reality opgestart te krijgen bij een klant in Marokko.

Lees verder