Terugblik bijeenkomst nieuwe businessmodellen machinebouw

2016, 13 juli

2 minuten lezen

Op woensdag 6 juli vond de GMV Themabijeenkomst ‘Nieuwe businessmodellen voor de machinebouw, flexibel en servicegericht’ plaats bij Robert Bosch Packaging Technology B.V. in Weert. Dat dit onderwerp leeft bij de machinebouwers bleek uit de zeer grote opkomst en de discussies.

Sebastiaan Schreijen van Rabobank presenteerde een aantal resultaten uit het door Rabobank uitgevoerde trendonderzoek. In de snel veranderende food industrie hebben de factoren ‘Klanten’, ‘Concurrentie’ en ‘Technology’ de meeste impact op de toekomst van de Nederlandse food industry. Klanten worden steeds professioneler, concurrentie uit andere landen wordt steeds groter en de technologie is steeds sneller aan verandering onderhevig. Volgens Rabobank zou het businessmodel Pay-for-production een businessmodel kunnen zijn voor bepaalde bedrijven en sectoren in de levensmiddelenbranche. De financiering van dit model is in veel gevallen nog lastig, dus het onderzoek van de Rabobank was ook aanleiding voor een oproep van de aanwezigen aan de bank om met passende financieringsopties te komen.

In het rapport van de Rabobank stonden nog veel meer conclusies, lees het zeker even door.

Bas Groeneweg, directeur/oprichter van PerfoTec, vertelde op bevlogen wijze welke (verkoop)methoden zij hebben gebruikt om in de markt te komen en anno 2016 zelfs het potentieel hebben om uit te groeien tot een nieuwe wereldstandaard. Ook de vaak grote risico’s die werden genomen om bewijs te leveren aan klanten en prospects voordat tot aanschaf werd overgegaan, kwamen aan de orde. Het PerfoTec systeem is een slim systeem waarmee verpakkers van verse groente en fruit producten de houdbaarheid kunnen verlengen.

Na de presentaties volgde een rondleiding bij Robert Bosch Packaging Technology, tijdens de rondleiding en de netwerkborrel was de aanpak van PerfoTec en de analyse van Rabobank het onderwerp van gesprek. Iedereen voelt wel aan dat er wat verandert, maar het is ook sterk afhankelijk in welke markt je zit. Verpakken leent zich wat meer voor het businessmodel Pay-for-production, dan een specifiek levensmiddelenproduct waarvoor het IP bij de levensmiddelenfabrikant ligt. Maar vroeg of laat zullen we er steeds meer mee te maken krijgen.

 

Meer nieuws

Leden
Nieuws

04/10/2021

1 minuut lezen

Nieuwe innovatie’s X-ray technologie

GMV-lid Marel houdt zich bezig met duurzaamheid. In hun innovatiecentrum in Boxmeer gebruiken zij speciale Xray technologie en doen microbiologisch onderzoek als onderdeel van hun missie om biologische verontreiniging in primaire en secundaire processen te verminderen. Door innovatieve, eenvoudig te reinigen oplossingen te ontwerpen, proberen hun ingenieurs niet alleen voedselverontreiniging en -verspilling te verminderen, maar ook om de arbeid, het water en de energie die nodig zijn voor bediening en reiniging te minimaliseren.

Lees verder

De Koning Willem I Prijs is de meest prestigieuze bekroning voor moedig, veerkrachtig en duurzaam ondernemerschap. Tweejaarlijks wordt er een prijs uitgereikt in de categorie Grootbedrijf, MKB en een Plaquette voor ondernemingen die uitblinken in duurzaam ondernemerschap.

Lees verder
GMV
Nieuws

04/10/2021

1 minuut lezen

Food Technology 1 en 2 december 2021, Den Bosch

Vakblad EVMI en Mikrocentrum organiseren op 1 en 2 december het nieuwe evenement Food Technology. De locatie is de Brabanthallen in Den Bosch. Tijdens Food Technology 2021 komen food en hightech samen met als doel de voedingsmiddelenindustrie op weg te helpen naar 2050.

Lees verder