Ontdek hoe handelsmissies bedrijven helpen de wereld te veroveren! Uit onderzoek van het CBS blijkt dat deelname aan handelsmissies de kans vergroot dat bedrijven gaan handelen met of investeren in het bezochte land. Deze missies, geleid door bewindspersonen, bieden waardevolle kansen om contacten te leggen en nieuwe markten te verkennen. Het effect is blijvend: bedrijven blijven net zo actief op buitenlandse markten als niet-ondersteunde bedrijven.
Lees het volledige onderzoek en ontdek hoe ruim 4 duizend Nederlandse bedrijven in de periode 2008-2022 hebben geprofiteerd van 192 handelsmissies. Het onderzoek toont aan dat missiedeelname de kans op handel met het bestemmingsland met ruim 7 procent verhoogt en de kans op investeringen met 2 procent.
Handelsmissies niet alleen voor grote bedrijven
Niet alleen grote bedrijven, maar ook zelfstandige mkb’ers hebben veel te winnen bij deelname aan handelsmissies. Twee derde van alle deelnemers waren zelfstandige midden- of kleinbedrijven. Vooral voor hen is de kans op handelen na een missie groot.
BRICS-landen meest succesvol
Leer meer over de meest bezochte bestemmingen, zoals China, India en Vietnam, en ontdek waarom missies naar BRICS-landen het meest succesvol zijn. Voor bedrijven is de stap over de grens essentieel, gezien Nederland’s kleine binnenlandse markt en de afhankelijkheid van export voor ongeveer een derde van het bbp.
Effect van missiedeelname
Naast dit onderzoek naar het effect van missiedeelname op bedrijven die beginnen met handelen met of investeren in het buitenland is ook onderzocht wat het effect van missiedeelname is op bedrijven die al actief zijn in het bestemmingsland. Bovendien is onderzocht in welke mate de effectiviteit van economische missies samenhangt met de vraag of het deelnemende bedrijf een man of een vrouw op handelsmissie stuurt.
Klik hier om het volledige artikel op het CBS te lezen en ontdek hoe handelsmissies uw bedrijf kunnen helpen bloeien op de internationale markt.
Vanaf deze maand verwelkomen wij ZTI Smart Machines als nieuw lid van GMV. Als brancheorganisatie zetten we ons in voor een toekomstbestendige, slimme en duurzame agrofoodketen – en daar past ZTI perfect bij. Hun innovatieve oplossingen op het snijvlak van techniek en voedselverwerking dragen bij aan efficiëntere en mensvriendelijkere processen in de keten.
Lees verderWil je als mkb’er profiteren van de nieuwste inzichten en technologieën in food processing? En ben je benieuwd hoe jouw bedrijf kan meedoen aan een project binnen Kennis op Maat (KoM)? Meld je dan aan voor dit gratis webinar!
Lees verderGMV heeft veel aandacht voor (digitale) veiligheid. Samen met publieke en private experts en samenwerkingspartners helpen we bij bewustwording, kennisdeling, het in kaart brengen van kwetsbaarheden, aan de slag te gaan met verbeteringen en het oefenen van beveiligingsincidenten.
Lees verder