Nieuw Platform AgriFoodTech stimuleert duurzame technologische innovatie

2015, 11 april

2 minuten lezen

Platform AgriFoodTechOp 9 april werd het eindrapport van de STT-toekomstverkenning Van autonome robots tot zilte aardappels, over de toekomst van technologie in de agrifoodsector gepresenteerd. Deze toekomstverkenning is uitgevoerd door STT onder leiding van een stuurgroep en in samenwerking met een groot aantal stakeholders. Uit het rapport van de verkenning blijkt dat we aan de vooravond staan van grootse technologische ontwikkelingen. Deze zullen een revolutie in de landbouw- en voedselsector (agrifood) veroorzaken. Om in 2050 negen miljard mensen van voedsel te kunnen voorzien en een duurzame toekomst voor de sector te garanderen, is samenwerking bij technologische en sociale innovatie cruciaal, zo stelt het rapport.

Oprichting platform
Voortvloeiend uit de verkenning namen vier leden van de stuurgroep (LTO Nederland, FME en de federatie van de technische universiteiten, en de WUR) het initiatief een platform AgriFoodTech op te richten. Tijdens de conferentie overhandigden zij de initiatiefverklaring aan mr.dr. Hans Hoogeveen Directeur-Generaal Agro bij het ministerie van Economische Zaken (tweede van rechts op de foto). Dit nieuwe platform zal aan de slag gaan op basis van de uitkomsten van de verkenning.

Follow up belangrijk
Hoogeveen meldde dat de follow up van de toekomstverkenning belangrijk is. Nederland is een klein land maar een wereldspeler wat betreft kennis van land- en tuinbouw en tevens het tweede exportland van agrofoodproducten. Ons land is in staat om oplossingen te vinden voor wereldwijde uitdagingen. Negen miljard mensen voeden kan niet zonder technologie, maar het maatschappelijk draagvlak hierbij is noodzakelijk. Het eindrapport is een opdracht aan de wetenschap, het bedrijfsleven en de samenleving. Het platform AgriFoodTech moet een ontmoetingsplek voor hen worden. Hoogeveen zegde toe dat de bewindslieden van EZ de opdracht uit de verkenning zullen oppakken en het platform te zullen faciliteren. EZ neemt er zelf ook zitting in.

Meer nieuws

In een branche waar technische kennis hoogtij viert, blijft communicatie en marketing vaak een ondergeschoven kindje. Maar juist het vertellen van verhalen kan een bedrijf onderscheiden in de markt. Daarom sloegen GMV, MACHEVO en DMFI de handen ineen met Alea Publishers van het vakblad EVMI voor een verhelderende kennissessie.

Lees verder
GMV
Nieuws

26/02/2024

3 minuten lezen

Samenwerken voor een groter dynamisch netwerk!

Het afgelopen jaar heeft het bestuur zich hard gemaakt om de interne organisatie op de rit te krijgen.

Lees verder

Uitnodiging | Kennissessie Marketing en Communicatie, donderdag 29 februari 2024

Lees verder