Innovatieve mkb’ers kunnen vanaf 10 mei weer subsidie aanvragen binnen de MKB-Innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT). Daarin zijn de volgende instrumenten opgenomen: kennisvouchers, innovatieadviesprojecten, haalbaarheidsprojecten en R&D-samenwerkingsprojecten (klein en groot).
Het kabinet en de regio’s stellen in 2016 gezamenlijk € 55 miljoen beschikbaar voor de MIT. De regeling is verdeeld in een aantal regionale programma’s en een landelijk vangnet met elk een eigen budget. Wanneer u subsidie aanvraagt met een samenwerkingspartner uit een andere regio, is het verstandig om de voorwaarden voor een MIT-aanvraag in beide regio’s te vergelijken. Voor de kennisvouchers, netwerkactiviteiten en innovatiemakelaars is alleen landelijk budget beschikbaar. Voor de R&D-samenwerkingsprojecten geldt het ‘first come, first serve’-principe niet: dit is een tender. Aanvragen hiervoor kunt u vanaf 5 juli indienen.
Kennisvouchers
Een kennisvoucher is een ‘waardebon’ waarmee een mkb-ondernemer een kennisvraag kan laten beantwoorden door een kennisinstelling. De afhandeling gebeurt in volgorde van binnenkomst. Openstelling: 10 mei tot en met 1 september 2016.
Innovatieadviesprojecten
Inwinnen van innovatieadvies door een kennisinstelling of een onafhankelijke adviesorganisatie. Dit is bijvoorbeeld het beantwoorden van een kennis- en/of een adviesvraag. De afhandeling gebeurt in volgorde van binnenkomst. Openstelling: 10 mei tot en met 1 september 2016.
Haalbaarheidsprojecten
In kaart brengen van de technische en economische risico’s van een voorgenomen innovatieproject. De afhandeling gebeurt in volgorde van binnenkomst. Openstelling: 10 mei tot en met 1 september 2016.
R&D-samenwerking
Samen met minstens een andere mkb een product, productieproces of dienst vernieuwen of ontwikkelen. Openstelling: 5 juli tot en met 1 september 2016. Het is een tender.
Meer informatie
Lees meer over de voorwaarden, budgetten, regio’s en manier van aanvragen op de website van RVO.
FME MIT-factsheet | maart 2016
In een branche waar technische kennis hoogtij viert, blijft communicatie en marketing vaak een ondergeschoven kindje. Maar juist het vertellen van verhalen kan een bedrijf onderscheiden in de markt. Daarom sloegen GMV, MACHEVO en DMFI de handen ineen met Alea Publishers van het vakblad EVMI voor een verhelderende kennissessie.
Lees verderHet afgelopen jaar heeft het bestuur zich hard gemaakt om de interne organisatie op de rit te krijgen.
Lees verderUitnodiging | Kennissessie Marketing en Communicatie, donderdag 29 februari 2024
Lees verder