Maak kans op de titel Nationaal Icoon

2016, 11 april

3 minuten lezen

Na een succesvolle eerste verkiezing van 4 Nationale Iconen in 2014 is het kabinet weer op zoek naar de innovatieve helden van Nederland. Het nodigt bedrijven en kennisinstellingen uit om de aanstormende innovaties van Nederland met een groot maatschappelijk en economisch potentieel aan te melden. Minister Kamp van Economische Zaken opent de Nationale Iconen-competitie op de innovatie-expo op 14 april a.s..

De Nationale Iconen illustreren de Nederlandse ambities om technologische oplossingen te ontwikkelen voor maatschappelijke opgaven. Innovaties waar we nu en in de toekomst trots op kunnen zijn. Van de Nederlandse baanbrekende iconische uitvindingen uit het verleden zoals de Deltawerken, de kunstnier en bluetooth, tot de toekomstige uitvindingen: Nederland heeft een grote staat van dienst.

Wat voor projecten zoekt het kabinet?
Alle projecten moeten bijdragen aan de oplossingen van maatschappelijke doelstellingen zoals die staan omschreven in het Europese onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020, zowel op internationaal als technisch vlak hoog in aanzien staan en op korte of langere termijn zorgen voor grote economische impact.
Er zijn drie verschillende categorieën benoemd:

  1. Baanbrekende doorbraaktechnologieën die nog primair in een wetenschappelijk/R&D stadium zitten met een op termijn grote economische en maatschappelijke impact;
  2. Innovaties van een bedrijf, kennisinstelling of consortium die al dichter tegen de toepassing aanzitten en die  op kortere termijn met een sterke business case tot flinke omzetgroei, werkgelegenheid en export kunnen leiden;
  3. Maatschappelijke projecten waaraan meerdere partijen zich onder de vlag van een inspirerende toekomstvisie verbinden om in deelprojecten samen te werken. Hierbij worden concrete aansprekende resultaten verwacht met een helder economisch en maatschappelijk verdienmodel en moet ondernemersgeest bij de betrokken partijen aanwezig zijn.

Past uw project binnen bovenstaande omschrijving, meld u dan vanaf 14 april aan via www.rvo.nl/nationaalicoon. De competitie sluit op 13 juni om 24.00 uur. Medio oktober/november maakt het kabinet – bijgestaan door een jury onder leiding van Hans Wijers – de drie winnaars bekend.

Voor wie?
Nederlandse bedrijven, kennisinstellingen en overheden – ook consortia – kunnen hun innovaties aanmelden om kans te maken op de benoeming tot icoon. De voorwaarden voor deelname zijn vanaf 14 april te vinden op www.rvo.nl/nationaalicoon.

De beloning
De uitverkoren icoonprojecten krijgen gedurende drie jaar een eigen ambassadeur op ministerieel niveau. Dit biedt toegang tot een groot netwerk bij aanboren van nieuwe mogelijkheden in binnen- en buitenland. De overheid zet zich in om het icoonproject zoveel mogelijk exposure te geven, via bijvoorbeeld handelsmissies, -beurzen, agenderen op de Europese agenda en PR. De exacte invulling stemmen we in samenspraak af.

Meedoen
Om mee te dingen naar de titel ‘nationaal icoon’ kunt u zich aanmelden via www.rvo.nl/nationaalicoon. De aanmeldingsperiode voor 2016 sluit op maandag 13 juni om 24.00 uur. Uit de inzendingen worden circa twaalf projecten genomineerd die hun innovatie voor de jury, onder leiding van Hans Wijers, mogen pitchen. Medio oktober/november 2016 benoemt het kabinet drie excellente innovatieve projecten tot nationaal icoon.

De Nationale Iconen-competitie is een kabinetsbreed initiatief. Het ministerie van Economische Zaken en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de competitie.

Contact
Houd voor meer informatie en ontwikkelingen rondom de competitie www.rvo.nl/nationaalicoon in de gaten. Neem voor vragen contact op via nationaalicoon@rvo.nl.

Meer nieuws

Nieuws

26/11/2020

1 minuut lezen

Oproep voor Kennis op Maat-projecten

De Topsectoren Tuinbouw & Uitgangsmaterialen en Agri & Food roepen roepen partijen op projecten in te dienen binnen het nieuwe programma Kennis op Maat. Wageningen Research reserveert voor dit programma jaarlijks 2,5 miljoen euro (exclusief BTW) voor de vertaling van bestaande kennis uit onderzoek en praktijk naar handelingsperspectief voor de (toekomstige) MKB-ers. Het betreft nadrukkelijk geen onderzoek.

Lees verder

Tijdens de internationale conferentie ‘Data Driven Agrifood Future’ hebben diverse regionale, landelijke en internationale partijen de eerste stap gezet naar een wereldwijde samenwerking en een alliantie op het gebied van een data gedreven Agrifoodsector. Een initiatief van de provincie Noord-Brabant, samen met AgriFood Capital, FME, gemeente 's-Hertogenbosch en JADS-TU/e.

Lees verder

Een machine volledig installeren op afstand? Geen probleem! GMV-lid Kiremko is het gelukt om een nieuwe frietlijn met behulp van augmented reality opgestart te krijgen bij een klant in Marokko.

Lees verder