Maak kans op de titel Nationaal Icoon

2016, 11 april

3 minuten lezen

Na een succesvolle eerste verkiezing van 4 Nationale Iconen in 2014 is het kabinet weer op zoek naar de innovatieve helden van Nederland. Het nodigt bedrijven en kennisinstellingen uit om de aanstormende innovaties van Nederland met een groot maatschappelijk en economisch potentieel aan te melden. Minister Kamp van Economische Zaken opent de Nationale Iconen-competitie op de innovatie-expo op 14 april a.s..

De Nationale Iconen illustreren de Nederlandse ambities om technologische oplossingen te ontwikkelen voor maatschappelijke opgaven. Innovaties waar we nu en in de toekomst trots op kunnen zijn. Van de Nederlandse baanbrekende iconische uitvindingen uit het verleden zoals de Deltawerken, de kunstnier en bluetooth, tot de toekomstige uitvindingen: Nederland heeft een grote staat van dienst.

Wat voor projecten zoekt het kabinet?
Alle projecten moeten bijdragen aan de oplossingen van maatschappelijke doelstellingen zoals die staan omschreven in het Europese onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020, zowel op internationaal als technisch vlak hoog in aanzien staan en op korte of langere termijn zorgen voor grote economische impact.
Er zijn drie verschillende categorieën benoemd:

  1. Baanbrekende doorbraaktechnologieën die nog primair in een wetenschappelijk/R&D stadium zitten met een op termijn grote economische en maatschappelijke impact;
  2. Innovaties van een bedrijf, kennisinstelling of consortium die al dichter tegen de toepassing aanzitten en die  op kortere termijn met een sterke business case tot flinke omzetgroei, werkgelegenheid en export kunnen leiden;
  3. Maatschappelijke projecten waaraan meerdere partijen zich onder de vlag van een inspirerende toekomstvisie verbinden om in deelprojecten samen te werken. Hierbij worden concrete aansprekende resultaten verwacht met een helder economisch en maatschappelijk verdienmodel en moet ondernemersgeest bij de betrokken partijen aanwezig zijn.

Past uw project binnen bovenstaande omschrijving, meld u dan vanaf 14 april aan via www.rvo.nl/nationaalicoon. De competitie sluit op 13 juni om 24.00 uur. Medio oktober/november maakt het kabinet – bijgestaan door een jury onder leiding van Hans Wijers – de drie winnaars bekend.

Voor wie?
Nederlandse bedrijven, kennisinstellingen en overheden – ook consortia – kunnen hun innovaties aanmelden om kans te maken op de benoeming tot icoon. De voorwaarden voor deelname zijn vanaf 14 april te vinden op www.rvo.nl/nationaalicoon.

De beloning
De uitverkoren icoonprojecten krijgen gedurende drie jaar een eigen ambassadeur op ministerieel niveau. Dit biedt toegang tot een groot netwerk bij aanboren van nieuwe mogelijkheden in binnen- en buitenland. De overheid zet zich in om het icoonproject zoveel mogelijk exposure te geven, via bijvoorbeeld handelsmissies, -beurzen, agenderen op de Europese agenda en PR. De exacte invulling stemmen we in samenspraak af.

Meedoen
Om mee te dingen naar de titel ‘nationaal icoon’ kunt u zich aanmelden via www.rvo.nl/nationaalicoon. De aanmeldingsperiode voor 2016 sluit op maandag 13 juni om 24.00 uur. Uit de inzendingen worden circa twaalf projecten genomineerd die hun innovatie voor de jury, onder leiding van Hans Wijers, mogen pitchen. Medio oktober/november 2016 benoemt het kabinet drie excellente innovatieve projecten tot nationaal icoon.

De Nationale Iconen-competitie is een kabinetsbreed initiatief. Het ministerie van Economische Zaken en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de competitie.

Contact
Houd voor meer informatie en ontwikkelingen rondom de competitie www.rvo.nl/nationaalicoon in de gaten. Neem voor vragen contact op via nationaalicoon@rvo.nl.

Meer nieuws

In een branche waar technische kennis hoogtij viert, blijft communicatie en marketing vaak een ondergeschoven kindje. Maar juist het vertellen van verhalen kan een bedrijf onderscheiden in de markt. Daarom sloegen GMV, MACHEVO en DMFI de handen ineen met Alea Publishers van het vakblad EVMI voor een verhelderende kennissessie.

Lees verder
GMV
Nieuws

26/02/2024

3 minuten lezen

Samenwerken voor een groter dynamisch netwerk!

Het afgelopen jaar heeft het bestuur zich hard gemaakt om de interne organisatie op de rit te krijgen.

Lees verder

Uitnodiging | Kennissessie Marketing en Communicatie, donderdag 29 februari 2024

Lees verder