Handelsmissie Foodprocessing Bulgarije

2017, 04 april

4 minuten lezen

U heeft een bedrijf in de levensmiddelensector en u wilt meer weten over zaken doen in Roemenië en Bulgarije, of u wilt uw bedrijf uitbreiden? Verken dan efficiënt de lokale markt en ontmoet relevante spelers tijdens de handelsmissie in Boekarest van 6 tot 9 juni.
De voedingsmarkt in Roemenië en Bulgarije

De agri-food markt in Roemenië is een van de meest dynamische in Europa. In 2016 groeide de Roemeense BNP met 4,8{79a1d8301988f39a8c3c8f67223bbd83ba5671ad737bd97a5fd6a78f8aad5391}, de koopkracht werd 12{79a1d8301988f39a8c3c8f67223bbd83ba5671ad737bd97a5fd6a78f8aad5391} hoger en er werd een historisch record van 5,8 miljard euro aan voedsel geïmporteerd. Als tweede voedselmarkt in Centraal Europa heeft de Roemeense markt een uitstekend potentieel met een strategische locatie en een toenemend solide businessklimaat. Voorlopige cijfers laten een FDI groei van 19{79a1d8301988f39a8c3c8f67223bbd83ba5671ad737bd97a5fd6a78f8aad5391} in 2016 zien.

De Bulgaarse levensmiddelen- en drankenindustrie heeft een productie van bijna 5 miljard euro en is een belangrijk onderdeel van de export van het land. Van 2013 tot 2016 groeiden de investeringen in de voedingsindustrie jaarlijks met meer dan 10{79a1d8301988f39a8c3c8f67223bbd83ba5671ad737bd97a5fd6a78f8aad5391}. Verwerkers vragen meer en meer technologie en organisatorische aanpak om concurrentievermogen te verhogen en arbeidskosten te verlagen. De constante inkomensgroei en horeca-ontwikkeling in het land zorgen voor een steeds aanzienlijker exclusief segment in de voedselmarkt. In het algemeen wordt de Bulgaarse voedselmarkt echter gekenmerkt door stevige prijsconcurrentie.

Uitgebreide informatie kunt u vinden in twee recente rapporten van de Nederlandse ambassades in Boekarest en Sofia over de sectoren van de voedingsindustrie in beide landen. Vraag de rapporten op bij bkr-lnv@minbuza.nl of vraag er naar bij registratie voor de handelsmissie.

Kansen voor Nederlandse bedrijven

De handelsmissie is gericht op Nederlandse bedrijven die actief zijn in de
–        Levensmiddelen- en drankenindustrie
–        Industriële technologie voor levensmiddelen- en drankenindustrie
–        Grondstoffen en ingrediënten voor levensmiddelen- of drankenproductie

Zakelijke kansen voor voedsel- en drankenexporteurs zijn er vooral door:
– de toenemende koopkracht van de Roemeense consument; 12{79a1d8301988f39a8c3c8f67223bbd83ba5671ad737bd97a5fd6a78f8aad5391} in 2016 en de groei zet door
– de uitbreiding en modernisering van de lokale voedselproductie
– de blijvende groei van import van delicatessen en specialiteiten voor de periode 2017-2020
– het veranderende voedingspatroon van Bulgaarse consumenten gericht op maximum gezondheidseffect en minimum kunstmatige ingrediënten.

Inhoud Handelsmissie

De Nederlandse ambassade in Boekarest faciliteert de missie van 6 tot 9 juni en verzorgt
1. Inzicht in de diverse kanten van de Roemeense en Bulgaarse levensmiddelen- en drankenindustrie middels een sector-ronde tafel en twee bezoeken aan retail.
2. B2B matchmaking op maat met directe contacten met de belangrijkste marktspelers, importeurs-distributeurs, direct buyers, retailketens, levensmiddelen- en drankenproducenten en institutionele partijen; in combinatie met informatie over commerciële samenwerking en exportmogelijkheden.
3. Directe contacten met belangrijke opinieleiders, autoriteiten, marktspelers en de Nederlandse zakengemeenschap in Roemenië in een netwerk event.
4. Het uitnodigen van Bulgaarse levensmiddelen- en drankenbedrijven en het faciliteren van hun aanwezigheid in de B2B matchmaking.

Deelname en handelsmissie-aanbod

Registreert u zich alstublieft voor de deadline van 20 april 2017 en let op het aanbod hieronder.

De kosten voor de missie zoals de matchmaking, lokaal groepstransport, vertaling tijdens de bijeenkomsten, missiebrochure, catering- en lokatiekosten tijdens de matchmaking en de ronde tafel, en een handelsmissie diner zijn € 550,- ex BTW (BTW van toepassing voor bedrijven zonder BTW nummer in het VIES-systeem).

Voor de eerste 8 bedrijven die zich inschrijven is één set van bovengenoemde missie-services gratis. Informeer bij opgave wat dit aanbod voor uw bedrijf kan betekenen.

Reiskosten (vliegtickets, trein, taxi’s), hotelkosten, maaltijden en persoonlijke uitgaven zijn voor rekening van de deelnemers/het bedrijf zelf.

Organisatoren

De Nederlandse Ambassade in Boekarest organiseert deze handelsmissie. Het lokale projectmanagement en de B2B matchmaking wordt verzorgd door het FRD Center.

Voor registratie en meer informatie neemt u contact op met

Anda Popescu
Policy Advisor, Agriculture & Food, Embassy of the Kingdom of the Netherlands
Tel: +40 21 208 6051
anda.popescu@minbuza.nl
BKR-LNV@minbuza.nl

Jackie Bojor
Director FRD Center
Tel: +40 21 411 1459
jackie@frdcenter.ro
europa@frdcenter.ro

 

Meer informatie? Kijk op de website van AgroBerichtenBuitenland

Meer nieuws

GMV
Nieuws

01/09/2020

2 minuten lezen

Het belang van FoodSwitch

Om de economie post-COVID-19 te stimuleren lanceert het kabinet op Prinsjesdag waarschijnlijk een nieuw initiatief: het Groeifonds. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan het programma FoodSwitch dat goede kans maakt hieruit te worden gefinancierd. FoodSwitch genereert nieuw verdienvermogen uit de noodzakelijk verduurzaming van de wereldwijde voedselproductie. Deze duurzaamheidsswitch biedt een unieke kans voor het Nederlandse bedrijfsleven.

Lees verder
Leden
Nieuws

27/08/2020

2 minuten lezen

Reintjes Systems ontwikkelt automatische kratten uitvouwmachine

Een automatische kratten uitvouwmachine als arbeids- en tijdsvriendelijke oplossing voor het openvouwen van allerlei soorten kratten. Dat was het idee van Joost Reintjes, eigenaar van start-up onderneming Reintjes Systems. Eind juni 2019 startte Joost met de ontwikkeling van dit zelfbedachte plan. 1 jaar later is Reintjes Systems druk bezig met de realisatie van de eerste verkochte machine aan een gerenommeerde groenteteler.

Lees verder
Leden
Nieuws

26/08/2020

2 minuten lezen

Mki-subsidie om leren en ontwikkelen te stimuleren

Jouw medewerkers zijn de sleutel van het succes van je bedrijf. Daarom is het belangrijk dat zij zich blijven ontwikkelen. Zo blijf je als werkgever aantrekkelijk en blijven jouw medewerkers voorop als de vakmensen van de toekomst. Maar leren is niet altijd makkelijk: onvoldoende tijd, te weinig capaciteit of een gebrek aan geld staat een leven lang ontwikkelen soms in de weg.

Lees verder