Geslaagd GMV Ledenevent: Samenwerking onderwijs en bedrijfsleven cruciaal

2015, 01 mei

2 minuten lezen

Het GMV ledenevent en ledenvergadering van 23 april bij de HAS in Den Bosch stond in het teken van de ontwikkeling van een gezonde arbeidsmarkt. Zowel bedrijfsleven als onderwijsinstellingen zien daarbij samenwerking bij scholing van nieuwe medewerkers als cruciaal.

Tijdens de vergadering presenteerde Ivo Ploegsma namens FoodTech Brainport in Helmond zijn ervaringen met het ‘Food- en Freshlab’. In dit concept wordt al een paar jaar de verbinding gelegd tussen onderwijs en bedrijfsleven. Zowel studenten als de huidige werknemers kunnen in tienweekse cursussen ervaring opdoen met de modernste productielijnen. Ploegsma: ‘In het Food- en Freshlab leveren de bedrijven de apparatuur en zijn ze nauw betrokken bij de ontwikkeling van de lesstof. Dat betekent dat de kennis die de studenten opdoen per definitie past in de arbeidsmarkt.’ Ploegsma ziet dat een structurele samenwerking belangrijk is: ‘Het bedrijfsleven moet niet op de stoel van de leraar gaan zitten en de leraar niet op die van de manager. Tegelijkertijd is het belangrijk dat het bedrijfsleven ook na de start betrokken is gebleven bij het lab. Zo blijven onderwijs en bedrijfsleven voeling houden met elkaar en geef je je studenten mooie toekomstperspectieven.

Dick Pouwels (HAS) en Jos Gunsing (Avans Hogeschool Breda) gingen in op de noodzaak van samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. Gunsing: ‘Op de huidige snelveranderende arbeidsmarkt wordt veel van de werknemers gevraagd. Ze moeten projectmatig kunnen werken, ze moeten kritische reflectieve denkers zijn en bovenal moeten ze kunnen blijven leren. Door het bedrijfsleven zoveel mogelijk te betrekken bij het lesprogramma, ervaren onze studenten wat dat in de praktijk betekent.’ Ook op de HAS is de interactie met het bedrijfsleven veel sterker dan vroeger. Dick Pouwels: ‘Door de praktijk de onderwijsinstelling binnen te laten, ontstaat een sterke synergie. Wij kunnen onze onderwijsprogramma’s nog scherper op de markt afstemmen en tegelijkertijd gebruiken bedrijven onze toegepaste kennis bij product- en procesvernieuwingen. We zien alleen maar meerwaarde in de samenwerking en willen deze in de toekomst verder intensiveren.’

Meer nieuws

In een branche waar technische kennis hoogtij viert, blijft communicatie en marketing vaak een ondergeschoven kindje. Maar juist het vertellen van verhalen kan een bedrijf onderscheiden in de markt. Daarom sloegen GMV, MACHEVO en DMFI de handen ineen met Alea Publishers van het vakblad EVMI voor een verhelderende kennissessie.

Lees verder
GMV
Nieuws

26/02/2024

3 minuten lezen

Samenwerken voor een groter dynamisch netwerk!

Het afgelopen jaar heeft het bestuur zich hard gemaakt om de interne organisatie op de rit te krijgen.

Lees verder

Uitnodiging | Kennissessie Marketing en Communicatie, donderdag 29 februari 2024

Lees verder