Juni 2015 – Op vrijdag 19 juni heeft FME voor haar cluster Agri & Food samen met de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) een bijeenkomst georganiseerd over en voor de bakkerijsector. De centrale thema’s waren:
De vijftien deelnemers waren afkomstig uit de technologische industrie en de supermarkt- en bakkerijsector. Want hoe zorgen we ervoor dat de ontwikkeling in de techniek aansluit bij de behoeften binnen de markt of eigenlijk: van de samenleving? Ketengerichte samenwerking stond dan ook centraal.
Rabobank: trends en ontwikkelingen
De sessie werd afgetrapt door Sebastiaan Schreijen, senior analyst Food & Agri van de Rabobank. Hij schetste tijdens zijn presentatie wat opvallende feiten en ontwikkelingen:
De rondetafels:
Na de presentatie vormden de deelnemers twee groepen die elk hun ervaringen, wensen en behoeften bespraken. De ene groep deed dat aan de hand van de drie hoofdthema’, bij de andere stond de vraag centraal: waar lig jij ’s nachts wakker van?
Groep 1: Waar ligt u ’s nachts wakker van?
Samenvattend werden er zes thema’s genoemd:
Groep 2: status en wensen op het gebied van de drie hoofdthema’s
Voedselveiligheid en transparantie
Er is behoefte aan duidelijkheid over waar de machine aan moet voldoen, zodat de hele keten erop in kan spelen. Trend daarbij is dat de Voedsel en Warenautoriteit steeds meer naar het proces kijkt i.p.v. het eindproduct. Techniek is niet meer de belangrijkste driver. De opleiding Hygiënisch Ontwerp is heel belangrijke hierin en moet binnen de bakkerij terugkomen.
Productflexibiliteit
Machinebouwers moeten een omslag maken van techniekdenken naar consumentenvraag. Daarnaast: als we de productflexibiliteit willen verhogen, moeten we in capaciteit investeren.
Innovatief en duurzaam businessmodel
Er is geen innovatie in de keten. Innovatie is hooguit kostengedreven binnen een bepaald niveau in de keten. Deze is dus niet marktvraaggedreven en niet verankerd in het productieproces. Het is belangrijk om samen het ‘risico’ te dragen van keteninnovatie.
Het wordt moeilijk bevonden om een abstracte visie over duurzaamheid te vertalen naar concrete acties in de dagelijkse bedrijfsvoering. In China doen ze dat vrij simpel: hoe kan ik met duurzaamheid geld verdienen? Zo benader je duurzaamheid als onderdeel van je gehele bedrijfsvoering.
Verder: hoe vertaal je de trends in de markt naar een roadmap voor je bedrijf?
Vorig jaar oktober organiseerden de verenigingen GMV, DMFI, Machevo & Bulk, en het Hygienic Design Network (HDN) met succes de tweede editie van de “Normendag”. Tijdens deze bijeenkomst stond de focus op enkele belangrijke verordeningen, normen en trends voor machines en installaties in de voedingsmiddelenindustrie. De grote opkomst bevestigde dat er in de markt een duidelijke behoefte is aan meer inzicht in regelgeving en praktische toepassingen daarvan.
Lees verderIn het kader van de samenwerking tussen de branches GMV, DMFI en Machevo nodigen wij de leden van deze drie verenigingen uit op 22 oktober 2024 voor een gezamenlijk bedrijfsbezoek aan GMV-lid Marel.
Lees verderHet doel van het evenement is om te verbinden en kennis te delen tussen producenten, gebruikers en service verleners op het gebied van (industrieel) Additive Manufacturing of enige andere vorm van innovatieve productie.
Lees verder