Bedrijven in de technologische industrie zetten verpakte producten op de markt en vallen daarmee onder het Besluit Verpakkingen. Brancheorganisaties kennen geen verplichtingen vanuit het Besluit Verpakkingen, maar hebben wel de ambitie hun leden te helpen om gezamenlijk die verplichtingen in te vullen en daarmee maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen
FME heeft daarom besloten haar leden en de leden van onderliggende FME branches te faciliteren door één ‘Brancheplan Duurzaam Verpakken’ op te stellen voor de technologische industrie. Dit zorgt voor uniformiteit, inzicht in verbeterpotentieel van FME bedrijven en focus in verduurzaming. Het plan is 17 december 2014 aangeboden aan het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken. Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken heeft op haar beurt inmiddels een totaaloverzicht van alle plannen van het bedrijfsleven verstuurd aan Staatssecretaris Mansveld van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. FME en haar branches vallen onder categorie P, Industriële verpakkingen (B2B).
Bij de uitvoering van dit plan zal FME vier hoofdlijnen volgen:
1 Bevorderen van preventie
2 Stimuleren gebruik van meermalige verpakkingen
3 Bevorderen voeren van duurzaam inkoopbeleid bij bedrijven gericht op:
4 Stimuleren van verdere groei in afvalscheiding bij de bedrijven
Het aandeel van de technologische industrie aan de hoeveelheid verpakkingen in Nederland bedraagt minder dan 1,8{79a1d8301988f39a8c3c8f67223bbd83ba5671ad737bd97a5fd6a78f8aad5391}. FME verwacht met dit plan een zinvolle en passende bijdrage te kunnen leveren aan het verduurzamen van verpakte producten. We zullen bij de uitvoering van dit plan samenwerken met de St. Bedrijfsverpakkingen Nederland en andere relevante organisaties.
Voor meer informatie neemt u contact op met drs.ing. Rob van Beek
In een branche waar technische kennis hoogtij viert, blijft communicatie en marketing vaak een ondergeschoven kindje. Maar juist het vertellen van verhalen kan een bedrijf onderscheiden in de markt. Daarom sloegen GMV, MACHEVO en DMFI de handen ineen met Alea Publishers van het vakblad EVMI voor een verhelderende kennissessie.
Lees verderHet afgelopen jaar heeft het bestuur zich hard gemaakt om de interne organisatie op de rit te krijgen.
Lees verderUitnodiging | Kennissessie Marketing en Communicatie, donderdag 29 februari 2024
Lees verder