Big Data in de AgriFood sector: Hype of noodzaak?

2015, 20 mei

2 minuten lezen

IMG_0170Op 19 mei jl .hebben 25 ondernemers uit de technologische industrie het seminar ‘Big Data in de AgriFood sector’ bijgewoond. Het seminar was een kick-off voor dit thema. Het FME Cluster Agri & Food cluster blijft de achterban informeren over de mogelijkheden en kansen die Big Data biedt en wat het concreet voor de bedrijven betekent. Spreker Frans Veldberg van de Vrije Universiteit Amsterdam stelde “Big Data krijgt meer impact dan internet!“, waarmee de vraag of het een hype of noodzaak is, feitelijk ook meteen beantwoord was.

Tijdens het seminar is vooral duidelijk geworden dat het gebruiken van datasets vooral een andere denkwijze met zich mee brengt. Als mensen zijn we van oudsher gewend te denken in oorzaak – gevolg. Doordat data op vele manieren verzameld en samengebracht wordt, is er een veelheid van gegevens die met elkaar in verband gebracht moeten worden.  Hierbij dient de relatie tussen de gegevens aangebracht worden om dit vervolgens om te zetten naar informatie. Als die stap is genomen kan een ondernemer waarde toekennen aan de informatie en daaruit conclusies trekken en gaan sturen.

Vanuit wetenschap en praktijk is aangegeven hoe die denkwijze in elkaar steekt. Met een aantal voorbeeldcases, zoals het ‘Smart Dairy Farming’ project en ‘Floridata’ is duidelijk gemaakt hoe een aantal organisaties en bedrijven op dit moment van alle data een commercieel verdienmodel weten te maken. FME Cluster Agri Food zal dit thema door het jaar heen verder uitwerken. Volgende activiteit met dit thema zal in oktober zijn tijdens de Foodvalley Expo 2015 waar het cluster een side event organiseert.

Meer nieuws

In een branche waar technische kennis hoogtij viert, blijft communicatie en marketing vaak een ondergeschoven kindje. Maar juist het vertellen van verhalen kan een bedrijf onderscheiden in de markt. Daarom sloegen GMV, MACHEVO en DMFI de handen ineen met Alea Publishers van het vakblad EVMI voor een verhelderende kennissessie.

Lees verder
GMV
Nieuws

26/02/2024

3 minuten lezen

Samenwerken voor een groter dynamisch netwerk!

Het afgelopen jaar heeft het bestuur zich hard gemaakt om de interne organisatie op de rit te krijgen.

Lees verder

Uitnodiging | Kennissessie Marketing en Communicatie, donderdag 29 februari 2024

Lees verder