Behoefte aan kwaliteitsborging bij Hygiënisch Lassen

2016, 29 februari

2 minuten lezen

mag-lasser-2Samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs is cruciaal. Dit is opnieuw bevestigd tijdens de workshop die GMV op 18 februari heeft gehouden bij PTC+ in Ede. Een regio waar volgens Joop Hazeleger (Knooppunt Techniek) al veel samengewerkt wordt. Goed opgeleide lassers zijn schaars. Met name in de agrifood sector is er een dringende behoefte aan goed opgeleide lassers. Een verkeerde las kan namelijk tot gevolg hebben dat er bacteriën in een machine terecht komen, wat de voedselveiligheid in gevaar kan brengen.

Op dit moment is er nog geen specifieke opleiding voor laswerkzaamheden die toegepast worden in de voedselindustrie. Lassers leren ‘on the job’ en door het grote tekort aan lassers is het niet altijd duidelijk wat de kennis en ervaring is van de ingehuurde mensen. Dit zou mogelijk verholpen kunnen zijn door mensen te certificeren of speciaal te diplomeren.

Yvonne Olgers van het certificeringsinstituut voor lasopleidingen (NIL) heeft daarom tijdens de bijeenkomst gepeild of er behoefte is aan certificeringstraject of specifieke opleiding op het gebied van Hygiënisch lassen. Hieruit kwam naar voren dat de optie van een certificeringstraject zeker onderzocht moet worden. NIL en EHEDG zullen een werkgroep samenstellen die dit verder gaat uitzoeken.

Daarbij stelde Wouter Burggraaf vast dat ook het samenstellen van gezamenlijke verkoop/inkoopvoorwaarden op het gebied van lassen zinvol kan zijn om ervoor te zorgen dat de kwaliteit gewaarborgd blijft en concurrentie/prijsdruk niet een reden kan zijn om de kwaliteit onder druk te zetten. Als voorbeeld werd de farmaceutische industrie genoemd waar men gewend is de prijs te betalen voor goed laswerk. Ook hiervoor zal een werkgroep samengesteld worden.

Geïnteresseerden voor een van beide werkgroepen kunnen zich melden bij het GMV-secretariaat.

 

 

Meer nieuws

In een branche waar technische kennis hoogtij viert, blijft communicatie en marketing vaak een ondergeschoven kindje. Maar juist het vertellen van verhalen kan een bedrijf onderscheiden in de markt. Daarom sloegen GMV, MACHEVO en DMFI de handen ineen met Alea Publishers van het vakblad EVMI voor een verhelderende kennissessie.

Lees verder
GMV
Nieuws

26/02/2024

3 minuten lezen

Samenwerken voor een groter dynamisch netwerk!

Het afgelopen jaar heeft het bestuur zich hard gemaakt om de interne organisatie op de rit te krijgen.

Lees verder

Uitnodiging | Kennissessie Marketing en Communicatie, donderdag 29 februari 2024

Lees verder