Een ‘Innovation Tuesday’ is een brainstorm variant waarin je wordt uitgedaagd mee en verder te denken dan je eigen omgeving om een maatschappelijk probleem of (keten)vraagstuk te tackelen vanuit verschillende invalshoeken.
Tijdens deze Innovation Tuesday staat de volgende innovatievraag centraal: Hoe krijg je ‘service op afstand’ succesvol met diverse ketenpartners voor elkaar?
Van oudsher vraagt het Service domein (reparatie dienstverlening) veel fysiek klantcontact en rondreizen van monteurs. Mede door de huidige corona crisis is dit momenteel nog eens extra uitdagend. Terwijl het toch gek is dat veel eenvoudigere reparaties met de juiste support eigenlijk ook door de eindklant zelf, of met hulp op afstand, gedaan kunnen worden. Het scheelt eigenaren van complexe machines veel kostbare down-time en dealers of fabrikanten relatief onrendabele werkzaamheden.
Op welke manier kunnen betrokkenen samen de zelfredzaamheid van de eigenaar van de machine vergroten? Meer eenvoudige reparaties zonder hulp zelf uitvoeren en complexere reparaties met hulp op afstand van de specialist uitvoeren. Welke (technische) bouwstenen zijn hiervoor nodig? En met welke randvoorwaarden en ‘versnellers’ moeten we rekening houden?
FME lid, startup SmartFix / BlueSquid helpt Nederlandse fabrikanten van technische machines reparaties sneller en vaker first-time-right uit te voeren. Hiertoe heeft zij een smart-IT oplossing ontwikkeld die monteurs helpt makkelijker de kernoorzaak van problemen te vinden en met behulp van laagdrempelige digitale hulp deze ook betrouwbaarder op te lossen. Door deze digitaliseringsslag ontstaat ook management informatie met betrekking tot reparatie data. Ook predictive service wordt hierdoor mogelijk. Service op afstand succesvol neerzetten vraagt afstemming, samenwerking en (digitale) verbondenheid van diverse partners in de keten: de fabrikant van de machine; de dealer; de koper/gebruiker van de oplossing; de software leverancier; de hardware leverancier (VR/AR); de leverancier van service en onderhoud (dealer of zelfstandige servicebedrijf), et cetera.
FME brengt in deze Innovation Tuesday diverse marktpartijen, online met elkaar in gesprek. We organiseren hiervoor twee online meet-ups: op dinsdag 9 en dinsdag 16 juni aanstaande in de ochtend. We houden het kort: 1,5 uur aangezien de aandachtsspanne online beperkt is. Een moderator begeleidt het proces.
We gaan bij de Innovatievraag uit van de volgende twee kenmerken:
➢ We kijken naar service op afstand in brede zin (niet sec naar voorspellend onderhoud)
➢ We zoomen in op één specifieke sector: de Food. Dit om de opbrengst van de brainstorm te maximaliseren en zo concreet mogelijk te worden. Wel brengen we voor inspiratie en het benutten van eerder opgedane kennis ervaringen met service op afstand uit andere sectoren in.
Heb je interesse in deelname? Laat het ons dan weten via gmv@fme.nl dan nemen wij contact met jou op!
Geheel in stijl met het thema ‘op afstand’ organiseert FME deze editie van Innovation Tuesday online. Om de energie voor de deelnemers maximaal te benutten knippen we de IT in twee delen op van elk 1,5 uur. We gebruiken waar nodig online tools (zoals ‘geeltjes plakken’).
9.00 uur: Welkom en kort rondje voorstellen
9:10 uur: Agenda vandaag/volgende keer + doel
9:15 uur: Ontwikkelingen op lange termijn (‘Future shock’) en ervaringen uit andere sectoren
9:55 uur: Toelichting innovatie vraag door Smart Fix
10:10 uur: Duiding Innovatie uitdaging:
10. 25 uur: Vooruitblik sessie 2
10:30 uur: Afsluiting
Tussentijds nadenken over oplossingsrichtingen/ideeën
9.00 uur: Welkom, korte terugblik vorige meet-up en agenda/doel van deze sessie
9:05 uur: Tackelen Innovatie uitdaging: formuleren ideeën/oplossingsrichtingen m.b.t. gekozen topics in sessie 1. (eventueel in twee online subgroepen):
9:35 uur: Bespreken ideeën uit de groep(en) + discussie + kansen m.b.t. topics
9:55 uur: Roundup:
10:00 uur: Collegiale sparring: naar behoefte een eigen vraag/uitdaging voorleggen aan de
groep rondom thema service op afstand
10:25 uur: Evaluatie Innovation Tuesday
10:30 uur: Afsluiting
De open innovatie/collegiale sparring op deze uitdaging vindt plaats aan de hand van een ‘vragenstorm’. Kenmerk van de vragenstorm is dat we niet direct op zoek gaan naar antwoorden of dé oplossing, maar eerst de achterliggende situatie/kernbehoeften bij deze uitdaging doorgronden. Waar draait het wezenlijk om? Wat is de noodzaak? Door het stellen van vragen komt de inbrenger/de groep vaak tot nieuwe inzichten op het vraagstuk. Tijdens de Sparring in ronde 2 kunnen op basis hiervan krachtige ideeën voor de innovatie uitdaging en een volgende stap worden benoemd.
‘’We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them” – Albert Einstein
Hét evenement voor machinebouwers in de foodindustrie op het gebied van hygiëne, (voedsel-)veiligheid en regelgeving!
Lees verderBent u geïnteresseerd in handel, innovatie of kennisuitwisseling met Japan? Kom dan naar de informatieve bijeenkomst op donderdag 16 mei van 8.30 - 11.00 uur in Utrecht. De bijeenkomst vindt plaats bij Metro City Kitchen, Jaarbeursplein Utrecht. Tijdens de bijeenkomst worden onder andere de resultaten van de marktstudie in Japan op de thema’s alternatieve eiwitten en gezonde voeding gepresenteerd.
Lees verder