Zie je de bomen nog in het bos van fieldlabs?

Blogpost door: Marcel van Haren

op 01 mei, 2019

Steeds vaker hoor ik ondernemers klagen over de onoverzichtelijke brei van initiatieven zoals fieldlabs, proeftuinen, innovatieclusters en publiek private samenwerkingsverbanden. Een steeds beperkter wordende groep van enigszins zichtbare bedrijven en startups wordt hiervoor voortdurend benaderd, door een snel toenemend aantal initiatiefnemers. Op zich is de beweging goed te noemen, de aandacht voor het belang van innovatie en samenwerking is nodig om Nederland in de top van de wereld te houden. Anderzijds knelt het bij heel veel bedrijven met de beschikbare personele capaciteit, de kranten staan al maanden vol met berichten over het tekort aan technici.

Bij de ondernemers komt de vraag dan vanzelf naar boven, moet ik kiezen voor innovatie of omzet? Je kunt de tijd van de schaarse technici immers maar één keer besteden! Aangezien er omzet nodig is om innovatie überhaupt te bekostigen is de focus op omzet begrijpelijk en steeds vaker de keuze. Keerzijde is dat het risico hierdoor steeds groter wordt dat we achterstand gaan oplopen t.o.v. het buitenland. De andere vraag die ik vaak krijg van ondernemers, waar moet ik wel of niet aan meedoen? Dit kun je volgens mij alleen maar bepalen door te kijken naar je eigen strategie en de mate van oprechte bereidheid om met meerdere partijen samen te werken.

Het concept van een fieldlab is nog niet zo gek. Mits dit fieldlab bij met een klant samen wordt vormgegeven, eventueel bij hen op het terrein ligt en je samen met de klant en complementaire bedrijven in de praktijk kunt innoveren. Het beste van twee werelden zou je kunnen zeggen, vraag je daarbij wel af of je echt samen met anderen wilt innoveren, als dat niet zo, heeft het meedoen in een fieldlab niet zoveel zin. Samen innoveren is een kwestie van halen en brengen, dus daar moet je actief aan blijven werken in een samenwerkingsproject of fieldlab.

Dit alles neem niet weg dat er wel iets gedaan moet worden aan de extreme versnippering, want als niemand door de bomen het bos nog kan zien, haken ondernemers vroeg of laat vanzelf af. Meedoen in een fieldlab is geen gratis ritje naar de top, het kost geld en tijd, en dat moet toch echt ergens toe leiden.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in de AgriFood sector.

Meer uit de GMV blog

Blog

01/06/2021

2 minuten lezen

Samenwerken voor snellere verduurzaming

'Foodsector verduurzaamt te langzaam, ondanks ambitie' luidde de kop van een artikel in EVMI gepubliceerd op 25 mei. De foodsector moet sneller verduurzamen om de ambities uit het Klimaatakkoord voor een lagere CO2-productie waar te kunnen maken blijkt uit een onderzoek van consultancybureau P2. Wat is er nodig om de ambitie wel te kunnen waarmaken? Hoe zetten we samen de stap naar verduurzaming? 

Lees verder

Consumenten willen duurzamer en gezonder eten. En er moeten in de nabije toekomst 10 miljard mensen op de aardbol gevoed worden. Producenten in de agro en food spelen erop in, de foodtransitie is gaande. Dat biedt kansen voor machinebouwers. Hebben die er genoeg oog voor? GMV-bestuurslid René Smulders en andere experts uit de sector lichten de rol van voedselsystemen en technologie toe in transitie naar het voedselsysteem van de toekomst.

Lees verder

Nederland is nu wereldwijd bekend om zijn efficiënte voedselproductie, maar zal de volgende generatie deze trots ook nog kunnen ervaren? Er zijn in de Nederlandse historie genoeg voorbeelden van iets waarmee we groot en bekend waren, maar waar we die positie vandaag de dag allang verloren zijn. Denk aan wind- en zonne-energie. Technologisch lag de basis in Nederland en was er een veelbelovende industrie aan het ontstaan. Doordat we niet goed hebben doorgepakt, hebben we deze positie vrij snel verloren aan landen als Denemarken en China. Niemand denkt tegenwoordig nog aan Nederland als ze zonnepanelen of windmolens willen kopen.

Lees verder