Zie je de bomen nog in het bos van fieldlabs?

Blogpost door: Marcel van Haren

op 01 mei, 2019

Steeds vaker hoor ik ondernemers klagen over de onoverzichtelijke brei van initiatieven zoals fieldlabs, proeftuinen, innovatieclusters en publiek private samenwerkingsverbanden. Een steeds beperkter wordende groep van enigszins zichtbare bedrijven en startups wordt hiervoor voortdurend benaderd, door een snel toenemend aantal initiatiefnemers. Op zich is de beweging goed te noemen, de aandacht voor het belang van innovatie en samenwerking is nodig om Nederland in de top van de wereld te houden. Anderzijds knelt het bij heel veel bedrijven met de beschikbare personele capaciteit, de kranten staan al maanden vol met berichten over het tekort aan technici.

Bij de ondernemers komt de vraag dan vanzelf naar boven, moet ik kiezen voor innovatie of omzet? Je kunt de tijd van de schaarse technici immers maar één keer besteden! Aangezien er omzet nodig is om innovatie überhaupt te bekostigen is de focus op omzet begrijpelijk en steeds vaker de keuze. Keerzijde is dat het risico hierdoor steeds groter wordt dat we achterstand gaan oplopen t.o.v. het buitenland. De andere vraag die ik vaak krijg van ondernemers, waar moet ik wel of niet aan meedoen? Dit kun je volgens mij alleen maar bepalen door te kijken naar je eigen strategie en de mate van oprechte bereidheid om met meerdere partijen samen te werken.

Het concept van een fieldlab is nog niet zo gek. Mits dit fieldlab bij met een klant samen wordt vormgegeven, eventueel bij hen op het terrein ligt en je samen met de klant en complementaire bedrijven in de praktijk kunt innoveren. Het beste van twee werelden zou je kunnen zeggen, vraag je daarbij wel af of je echt samen met anderen wilt innoveren, als dat niet zo, heeft het meedoen in een fieldlab niet zoveel zin. Samen innoveren is een kwestie van halen en brengen, dus daar moet je actief aan blijven werken in een samenwerkingsproject of fieldlab.

Dit alles neem niet weg dat er wel iets gedaan moet worden aan de extreme versnippering, want als niemand door de bomen het bos nog kan zien, haken ondernemers vroeg of laat vanzelf af. Meedoen in een fieldlab is geen gratis ritje naar de top, het kost geld en tijd, en dat moet toch echt ergens toe leiden.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in de AgriFood sector.

Meer uit de GMV blog

Blog

02/09/2019

2 minuten lezen

Voorbijganger in 50 jaar GMV 

Op 12 september vieren we het 50 jarig jubileum van GMV. Een terugblik op de afgelopen 50 jaar is de eerste reflex op een moment als dit. En natuurlijk doen we dat ook, toch hebben vooral aandacht voor de toekomst en wellicht nog wel meer voor dit moment. De positie en rol van GMV als verbindende en vooral vernieuwende club voor haar leden, in toenemend onzekere tijden en in een steeds complexer wordend internationaal speelveld. 

Lees verder

De afgelopen dagen is er veel gesproken over het door het kabinet gepresenteerde klimaatakkoord. Laten we voor ogen houden dat het een akkoord is, met andere woorden een compromis richting vele stakeholders. Bij een dergelijk akkoord is het dus per definitie zo dat niemand volledig krijgt waar ze vooraf op gehoopt hadden

Lees verder
Blog

03/06/2019

2 minuten lezen

Medewerkers van de toekomst binnen handbereik

Vorige week had ik het genoegen om in het kader van de Dutch Technology Week en de campagne ‘Make Tech Yours’ een dag op de Libelle Zomerweek te vertoeven. Ja je leest het goed! En ik kan je verzekeren, veel van mijn vooroordelen over dit event bleken waar te zijn. Maar toch, het was een leuke beleving om met de bezoekers (99% vrouwen) in gesprek te gaan over de rol van technologie bij een toekomstbestendige voedselvoorziening.

Lees verder