Zie je de bomen nog in het bos van fieldlabs?

Blogpost door: Marcel van Haren

op 01 mei, 2019

Steeds vaker hoor ik ondernemers klagen over de onoverzichtelijke brei van initiatieven zoals fieldlabs, proeftuinen, innovatieclusters en publiek private samenwerkingsverbanden. Een steeds beperkter wordende groep van enigszins zichtbare bedrijven en startups wordt hiervoor voortdurend benaderd, door een snel toenemend aantal initiatiefnemers. Op zich is de beweging goed te noemen, de aandacht voor het belang van innovatie en samenwerking is nodig om Nederland in de top van de wereld te houden. Anderzijds knelt het bij heel veel bedrijven met de beschikbare personele capaciteit, de kranten staan al maanden vol met berichten over het tekort aan technici.

Bij de ondernemers komt de vraag dan vanzelf naar boven, moet ik kiezen voor innovatie of omzet? Je kunt de tijd van de schaarse technici immers maar één keer besteden! Aangezien er omzet nodig is om innovatie überhaupt te bekostigen is de focus op omzet begrijpelijk en steeds vaker de keuze. Keerzijde is dat het risico hierdoor steeds groter wordt dat we achterstand gaan oplopen t.o.v. het buitenland. De andere vraag die ik vaak krijg van ondernemers, waar moet ik wel of niet aan meedoen? Dit kun je volgens mij alleen maar bepalen door te kijken naar je eigen strategie en de mate van oprechte bereidheid om met meerdere partijen samen te werken.

Het concept van een fieldlab is nog niet zo gek. Mits dit fieldlab bij met een klant samen wordt vormgegeven, eventueel bij hen op het terrein ligt en je samen met de klant en complementaire bedrijven in de praktijk kunt innoveren. Het beste van twee werelden zou je kunnen zeggen, vraag je daarbij wel af of je echt samen met anderen wilt innoveren, als dat niet zo, heeft het meedoen in een fieldlab niet zoveel zin. Samen innoveren is een kwestie van halen en brengen, dus daar moet je actief aan blijven werken in een samenwerkingsproject of fieldlab.

Dit alles neem niet weg dat er wel iets gedaan moet worden aan de extreme versnippering, want als niemand door de bomen het bos nog kan zien, haken ondernemers vroeg of laat vanzelf af. Meedoen in een fieldlab is geen gratis ritje naar de top, het kost geld en tijd, en dat moet toch echt ergens toe leiden.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in de AgriFood sector.

Meer uit de GMV blog

Blog

06/04/2020

2 minuten lezen

Bloeiend creatief ondernemerschap in crisistijden

In mijn vorige blog begon ik met de stelling: 'Coronavirus reden tot paniek?' Wie had gedacht dat wij een maand later in een ‘intelligente lockdown’ zouden zitten? Het virus heeft Nederland en de wereld in zijn greep. De groeiende ziekte- en overlijdensgevallen en de negatieve economische vooruitzichten maken het toekomstbeeld niet rooskleurig. Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes van saamhorigheid en creativiteit die in deze crisistijd opbloeien. 

Lees verder
Blog

02/03/2020

3 minuten lezen

Coronavirus: reden tot paniek?

Waar eind 2019 nog bijna niemand van het coronavirus had gehoord houdt dit virus op dit moment de wereld in zijn greep. Afgelopen week kwam het bericht dat het coronavirus via Duitsland en Italië ook ons land heeft bereikt. Wat is het effect op Nederland en op de Nederlandse AgriFood machinebouwers die zo internationaal opereren?

Lees verder
Blog

03/02/2020

2 minuten lezen

Hoe overleef ik…?

'Naast landbouwproducten exporteert Nederland steeds meer landbouwmachines en machines voor de voedingsmiddelenindustrie'. Het vorige maand gepubliceerde onderzoek van Wageningen Economic Research en het CBS laat mooie cijfers zien over de internationale ontwikkeling van onze sector, een prestatie om trots op te zijn! Een Brexit en een snelle verspreiding van het coronavirus laten echter ook zien dat er een andere kant van deze internationale medaille is. 

Lees verder