Zie je de bomen nog in het bos van fieldlabs?

Blogpost door: Marcel van Haren

op 01 mei, 2019

Steeds vaker hoor ik ondernemers klagen over de onoverzichtelijke brei van initiatieven zoals fieldlabs, proeftuinen, innovatieclusters en publiek private samenwerkingsverbanden. Een steeds beperkter wordende groep van enigszins zichtbare bedrijven en startups wordt hiervoor voortdurend benaderd, door een snel toenemend aantal initiatiefnemers. Op zich is de beweging goed te noemen, de aandacht voor het belang van innovatie en samenwerking is nodig om Nederland in de top van de wereld te houden. Anderzijds knelt het bij heel veel bedrijven met de beschikbare personele capaciteit, de kranten staan al maanden vol met berichten over het tekort aan technici.

Bij de ondernemers komt de vraag dan vanzelf naar boven, moet ik kiezen voor innovatie of omzet? Je kunt de tijd van de schaarse technici immers maar één keer besteden! Aangezien er omzet nodig is om innovatie überhaupt te bekostigen is de focus op omzet begrijpelijk en steeds vaker de keuze. Keerzijde is dat het risico hierdoor steeds groter wordt dat we achterstand gaan oplopen t.o.v. het buitenland. De andere vraag die ik vaak krijg van ondernemers, waar moet ik wel of niet aan meedoen? Dit kun je volgens mij alleen maar bepalen door te kijken naar je eigen strategie en de mate van oprechte bereidheid om met meerdere partijen samen te werken.

Het concept van een fieldlab is nog niet zo gek. Mits dit fieldlab bij met een klant samen wordt vormgegeven, eventueel bij hen op het terrein ligt en je samen met de klant en complementaire bedrijven in de praktijk kunt innoveren. Het beste van twee werelden zou je kunnen zeggen, vraag je daarbij wel af of je echt samen met anderen wilt innoveren, als dat niet zo, heeft het meedoen in een fieldlab niet zoveel zin. Samen innoveren is een kwestie van halen en brengen, dus daar moet je actief aan blijven werken in een samenwerkingsproject of fieldlab.

Dit alles neem niet weg dat er wel iets gedaan moet worden aan de extreme versnippering, want als niemand door de bomen het bos nog kan zien, haken ondernemers vroeg of laat vanzelf af. Meedoen in een fieldlab is geen gratis ritje naar de top, het kost geld en tijd, en dat moet toch echt ergens toe leiden.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in de AgriFood sector.

Meer uit de GMV blog

'For agrifoodtech, 2020 has been a blow-out year!' luidt de introductie van het AgFunder rapport 2021. De COVID-19-pandemie heeft het belang onderstreept van efficiënte toeleveringsketens en alternatieve manieren om voedsel te telen, verwerken, vervoeren en verkopen aan consumenten. De veranderende consumentbehoeftes en de ambities van politieke partijen in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen laten ook zien dat onze sector volop in beweging is.

Lees verder
Blog

06/01/2021

2 minuten lezen

2021: van missie naar actie!

2021, 'het jaar van...chaos, dé waarheid of van de vrijheid?' De huidige lockdown en de Brexit maken van 2021 geen knallend begin. Echter met het vaccin in aantocht, zet ik in op een 'hoopvol 2021 'en bouw ik graag met jullie verder aan een gezond en duurzaam voedselsysteem.

Lees verder
Blog

01/12/2020

3 minuten lezen

Een terugblik op 2020

Een jaar geleden hadden wij niet kunnen bedenken dat een virus als COVID-19 zo'n invloed zou hebben op ons (werkende) leven in 2020. Thuiswerken, gesloten grenzen, hamsterende consumenten in de supermarkt. Nu het einde van het jaar nadert is het tijd om eens terug te blikken: wat had 2020 voor ons in petto en wat heeft het ons vooral ook gebracht?

Lees verder