Zie je de bomen nog in het bos van fieldlabs?

Blogpost door: Marcel van Haren

op 01 mei, 2019

Steeds vaker hoor ik ondernemers klagen over de onoverzichtelijke brei van initiatieven zoals fieldlabs, proeftuinen, innovatieclusters en publiek private samenwerkingsverbanden. Een steeds beperkter wordende groep van enigszins zichtbare bedrijven en startups wordt hiervoor voortdurend benaderd, door een snel toenemend aantal initiatiefnemers. Op zich is de beweging goed te noemen, de aandacht voor het belang van innovatie en samenwerking is nodig om Nederland in de top van de wereld te houden. Anderzijds knelt het bij heel veel bedrijven met de beschikbare personele capaciteit, de kranten staan al maanden vol met berichten over het tekort aan technici.

Bij de ondernemers komt de vraag dan vanzelf naar boven, moet ik kiezen voor innovatie of omzet? Je kunt de tijd van de schaarse technici immers maar één keer besteden! Aangezien er omzet nodig is om innovatie überhaupt te bekostigen is de focus op omzet begrijpelijk en steeds vaker de keuze. Keerzijde is dat het risico hierdoor steeds groter wordt dat we achterstand gaan oplopen t.o.v. het buitenland. De andere vraag die ik vaak krijg van ondernemers, waar moet ik wel of niet aan meedoen? Dit kun je volgens mij alleen maar bepalen door te kijken naar je eigen strategie en de mate van oprechte bereidheid om met meerdere partijen samen te werken.

Het concept van een fieldlab is nog niet zo gek. Mits dit fieldlab bij met een klant samen wordt vormgegeven, eventueel bij hen op het terrein ligt en je samen met de klant en complementaire bedrijven in de praktijk kunt innoveren. Het beste van twee werelden zou je kunnen zeggen, vraag je daarbij wel af of je echt samen met anderen wilt innoveren, als dat niet zo, heeft het meedoen in een fieldlab niet zoveel zin. Samen innoveren is een kwestie van halen en brengen, dus daar moet je actief aan blijven werken in een samenwerkingsproject of fieldlab.

Dit alles neem niet weg dat er wel iets gedaan moet worden aan de extreme versnippering, want als niemand door de bomen het bos nog kan zien, haken ondernemers vroeg of laat vanzelf af. Meedoen in een fieldlab is geen gratis ritje naar de top, het kost geld en tijd, en dat moet toch echt ergens toe leiden.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in de AgriFood sector.

Meer uit de GMV blog

Blog

06/12/2021

2 minuten lezen

Terugblik op 2021

Wat zullen we er eens van zeggen, 2021, wat voor een jaar is het geweest? Voor velen nog steeds niet het jaar waar we naar hadden uitgekeken na vaccinatie en zeker nog niet terug naar het ‘normale’ leven, zoals velen hadden gehoopt.

Lees verder
Blog

01/11/2021

1 minuut lezen

De tijd vliegt…

Vandaag precies twee maanden geleden ben ik begonnen in mijn nieuwe rol binnen de GMV. En wat is de tijd voorbijgevlogen. Ik heb de afgelopen weken al veel mooie initiatieven en bedrijven voorbij zien komen.

Lees verder
Blog

04/10/2021

4 minuten lezen

Even bijpraten ….

Na onze laatste algemene ledenvergadering (ALV) kort voor de zomer, zullen zeker diegenen van u die bij deze ALV aanwezig waren, zich bij de recente sympathieke introductie van Eveliene Langedijk afgevraagd hebben: "Hoe zit dat dan met Maureen en Marcel?", vooral omdat we net de zwaardere rol van Maureen binnen de GMV aangekondigd hadden.

Lees verder