Zie je de bomen nog in het bos van fieldlabs?

Blogpost door: Marcel van Haren

op 01 mei, 2019

Steeds vaker hoor ik ondernemers klagen over de onoverzichtelijke brei van initiatieven zoals fieldlabs, proeftuinen, innovatieclusters en publiek private samenwerkingsverbanden. Een steeds beperkter wordende groep van enigszins zichtbare bedrijven en startups wordt hiervoor voortdurend benaderd, door een snel toenemend aantal initiatiefnemers. Op zich is de beweging goed te noemen, de aandacht voor het belang van innovatie en samenwerking is nodig om Nederland in de top van de wereld te houden. Anderzijds knelt het bij heel veel bedrijven met de beschikbare personele capaciteit, de kranten staan al maanden vol met berichten over het tekort aan technici.

Bij de ondernemers komt de vraag dan vanzelf naar boven, moet ik kiezen voor innovatie of omzet? Je kunt de tijd van de schaarse technici immers maar één keer besteden! Aangezien er omzet nodig is om innovatie überhaupt te bekostigen is de focus op omzet begrijpelijk en steeds vaker de keuze. Keerzijde is dat het risico hierdoor steeds groter wordt dat we achterstand gaan oplopen t.o.v. het buitenland. De andere vraag die ik vaak krijg van ondernemers, waar moet ik wel of niet aan meedoen? Dit kun je volgens mij alleen maar bepalen door te kijken naar je eigen strategie en de mate van oprechte bereidheid om met meerdere partijen samen te werken.

Het concept van een fieldlab is nog niet zo gek. Mits dit fieldlab bij met een klant samen wordt vormgegeven, eventueel bij hen op het terrein ligt en je samen met de klant en complementaire bedrijven in de praktijk kunt innoveren. Het beste van twee werelden zou je kunnen zeggen, vraag je daarbij wel af of je echt samen met anderen wilt innoveren, als dat niet zo, heeft het meedoen in een fieldlab niet zoveel zin. Samen innoveren is een kwestie van halen en brengen, dus daar moet je actief aan blijven werken in een samenwerkingsproject of fieldlab.

Dit alles neem niet weg dat er wel iets gedaan moet worden aan de extreme versnippering, want als niemand door de bomen het bos nog kan zien, haken ondernemers vroeg of laat vanzelf af. Meedoen in een fieldlab is geen gratis ritje naar de top, het kost geld en tijd, en dat moet toch echt ergens toe leiden.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in de AgriFood sector.

Meer uit de GMV blog

Blog

02/11/2020

2 minuten lezen

De kracht van het collectief

COVID-19 houdt ons nog steeds in zijn greep. We zitten midden in de 2e golf en het einde van deze pandemie is nog niet in zicht. Tegelijkertijd houden andere maatschappelijke en economische  ontwikkelingen ons ook nog dagelijks bezig; geopolitieke verschuivingen, klimaatverandering en wereldwijd groeiende obesitas cijfers. Dit zijn uitdagingen die wij niet alleen kunnen tackelen.

Lees verder
Blog

01/10/2020

3 minuten lezen

De factor mens in een veranderende digitale wereld

Na de persconferentie van afgelopen maandag werd duidelijk dat zoveel mogelijk thuiswerken opnieuw de norm wordt om de tweede golf aan coronabesmettingen af te remmen. Organisaties als Google nemen het zeker voor het onzekere en houdt zijn mensen tot maar liefst juli 2021 thuis. (Nieuwe) slimme tools en technieken als een digital twin zijn volop in ontwikkeling en toepassing om zo efficiënt mogelijk op afstand te kunnen blijven werken. Technologische ontwikkeling is belangrijk maar er is meer nodig om als organisatie succesvol te kunnen blijven inspelen op veranderingen.

Lees verder
Blog

01/07/2020

2 minuten lezen

Zomerreflectie voor een innovatief herstel

De corona crisis houdt veel bedrijven nog steeds in zijn greep. Veel grenzen zijn wereldwijd nog gesloten, wat voor Agri & Food machinebouwers problemen oplevert die gemiddeld voor ruim 80% van hun omzet naar het buitenland exporteren. Niet alleen de corona crisis maar ook de stikfstof problematiek en klimaatverandering leggen druk op het huidige voedselsysteem en zullen op (langer) termijn impact veroorzaken. Laten we de huidige context nu vooral zoveel mogelijk benutten om te investeren en innoveren in een 1.5 meter én 1.5 graden samenleving!

Lees verder