Ever a dull moment?

Blogpost door: Ludo Poot

op 31 mei, 2016

Kijk eens rond in een supermarkt, zie hoeveel verschillende verpakkingen er zijn en bedenk daarbij wat er voor nodig is om al deze verpakkingen te vullen met producten. Veel mensen zullen zich dan pas realiseren dat daar heel veel verschillende technieken voor nodig zijn. Een blik in de wereld van het verpakken van FMCG’s (Fast Moving Consumer Goods) laat dat beeld inderdaad zien: veel verschillende machines om al die verschillende producten in te pakken. De diversiteit aan verpakkingsvormen zal niet verminderen omdat de marketeers van de grote producenten altijd zullen zoeken naar verpakkingen die de meest gunstige combinatie in zich hebben van: efficiency (weinig lucht), prijs, beschermen van het product, gebruiksgemak, goed handelbaar bij het vullen van het schap én opvallen in de winkel. Daarnaast zien we een duidelijke trend in veel meer kleinere verpakkingen zodat dit voor veel klanten een op maat gesneden verpakking is, meer gepersonaliseerd. Deze diversiteit is ook meteen de uitdaging van de bedenkers en makers van verpakkingsmachines.

Hoe kunnen we zoveel mogelijk verschillende verpakkingsvormen met zo weinig mogelijk verschillende machines inpakken? Dit is een belangrijke vraag omdat het antwoord daarop bepaalt hoeveel potentie een machine heeft in de verkoop. De scheiding tussen primaire verpakking en secundair en tertiair is duidelijk. Bij de machines die het ‘naakte’ product inpakken in een primaire verpakking zoals een wrap, een zak, een sachet of een stick onderscheiden zich enkele duidelijke categorieën. Bij de secundaire en tertiaire verpakkingsmachines zien we talloze varianten, soms gaat de primaire verpakking in een doosje, soms weer in een zak, soms direct in een omdoos en steeds vaker gaan ze in een ‘Shelf Ready Packaging’ en elk van deze met veel verschillende afmetingen.

Bedenk dat voor al deze varianten efficiënte verkoopbare machines ontwikkeld worden, dan zal duidelijk worden dat in de wereld van de verpakkingsmachinefabrikanten de stelling zeker geldt:
Never a dull moment‘.

Geert van den Heiligenberg X 250

Geert van den Heiligenberg

 

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in de AgriFood sector.

Meer uit de GMV blog

Blog

06/12/2021

2 minuten lezen

Terugblik op 2021

Wat zullen we er eens van zeggen, 2021, wat voor een jaar is het geweest? Voor velen nog steeds niet het jaar waar we naar hadden uitgekeken na vaccinatie en zeker nog niet terug naar het ‘normale’ leven, zoals velen hadden gehoopt.

Lees verder
Blog

01/11/2021

1 minuut lezen

De tijd vliegt…

Vandaag precies twee maanden geleden ben ik begonnen in mijn nieuwe rol binnen de GMV. En wat is de tijd voorbijgevlogen. Ik heb de afgelopen weken al veel mooie initiatieven en bedrijven voorbij zien komen.

Lees verder
Blog

04/10/2021

4 minuten lezen

Even bijpraten ….

Na onze laatste algemene ledenvergadering (ALV) kort voor de zomer, zullen zeker diegenen van u die bij deze ALV aanwezig waren, zich bij de recente sympathieke introductie van Eveliene Langedijk afgevraagd hebben: "Hoe zit dat dan met Maureen en Marcel?", vooral omdat we net de zwaardere rol van Maureen binnen de GMV aangekondigd hadden.

Lees verder