Ever a dull moment?

Blogpost door: Ludo Poot

op 31 mei, 2016

Kijk eens rond in een supermarkt, zie hoeveel verschillende verpakkingen er zijn en bedenk daarbij wat er voor nodig is om al deze verpakkingen te vullen met producten. Veel mensen zullen zich dan pas realiseren dat daar heel veel verschillende technieken voor nodig zijn. Een blik in de wereld van het verpakken van FMCG’s (Fast Moving Consumer Goods) laat dat beeld inderdaad zien: veel verschillende machines om al die verschillende producten in te pakken. De diversiteit aan verpakkingsvormen zal niet verminderen omdat de marketeers van de grote producenten altijd zullen zoeken naar verpakkingen die de meest gunstige combinatie in zich hebben van: efficiency (weinig lucht), prijs, beschermen van het product, gebruiksgemak, goed handelbaar bij het vullen van het schap én opvallen in de winkel. Daarnaast zien we een duidelijke trend in veel meer kleinere verpakkingen zodat dit voor veel klanten een op maat gesneden verpakking is, meer gepersonaliseerd. Deze diversiteit is ook meteen de uitdaging van de bedenkers en makers van verpakkingsmachines.

Hoe kunnen we zoveel mogelijk verschillende verpakkingsvormen met zo weinig mogelijk verschillende machines inpakken? Dit is een belangrijke vraag omdat het antwoord daarop bepaalt hoeveel potentie een machine heeft in de verkoop. De scheiding tussen primaire verpakking en secundair en tertiair is duidelijk. Bij de machines die het ‘naakte’ product inpakken in een primaire verpakking zoals een wrap, een zak, een sachet of een stick onderscheiden zich enkele duidelijke categorieën. Bij de secundaire en tertiaire verpakkingsmachines zien we talloze varianten, soms gaat de primaire verpakking in een doosje, soms weer in een zak, soms direct in een omdoos en steeds vaker gaan ze in een ‘Shelf Ready Packaging’ en elk van deze met veel verschillende afmetingen.

Bedenk dat voor al deze varianten efficiënte verkoopbare machines ontwikkeld worden, dan zal duidelijk worden dat in de wereld van de verpakkingsmachinefabrikanten de stelling zeker geldt:
Never a dull moment‘.

Geert van den Heiligenberg X 250

Geert van den Heiligenberg

 

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in de AgriFood sector.

Meer uit de GMV blog

Blog

01/07/2020

2 minuten lezen

Zomerreflectie voor een innovatief herstel

De corona crisis houdt veel bedrijven nog steeds in zijn greep. Veel grenzen zijn wereldwijd nog gesloten, wat voor Agri & Food machinebouwers problemen oplevert die gemiddeld voor ruim 80% van hun omzet naar het buitenland exporteren. Niet alleen de corona crisis maar ook de stikfstof problematiek en klimaatverandering leggen druk op het huidige voedselsysteem en zullen op (langer) termijn impact veroorzaken. Laten we de huidige context nu vooral zoveel mogelijk benutten om te investeren en innoveren in een 1.5 meter én 1.5 graden samenleving!

Lees verder

De afgelopen tijd kwamen slachterijen in zowel binnen- als buitenland regelmatig in het nieuws vanwege het aantal corona positief geteste medewerkers. Afgelopen week gingen in Nederland zelfs meerdere slachterijen op slot door deze grootschalige uitbraak. Dit voorbeeld laat zien dat het corona virus leidt tot een nieuwe werkelijkheid waarbij aanpassingen nodig zijn, zeker ook in onze sector. Wat heeft 1.5 meter voor een invloed op het ontwerp van toekomstige machines voor de voedselverwerkende industrie?

Lees verder
Blog

04/05/2020

4 minuten lezen

Hygienic Design in het post-corona tijdperk

Elk virus - zoals corona - heeft het in zich om exponentieel te groeien. Het fenomeen van exponentiële groei kent onze sector ook bijzonder goed. Net als virus pandemieën in een samenleving kunnen bacteriën ook exponentieel groeien. Hoe garandeert een voedselproducent dat de risico’s extreem laag zijn in moderne ketens? En welke kansen liggen daar voor andere ketens in het post-corona tijdperk?

Lees verder