Ever a dull moment?

Blogpost door: Ludo Poot

op 31 mei, 2016

Kijk eens rond in een supermarkt, zie hoeveel verschillende verpakkingen er zijn en bedenk daarbij wat er voor nodig is om al deze verpakkingen te vullen met producten. Veel mensen zullen zich dan pas realiseren dat daar heel veel verschillende technieken voor nodig zijn. Een blik in de wereld van het verpakken van FMCG’s (Fast Moving Consumer Goods) laat dat beeld inderdaad zien: veel verschillende machines om al die verschillende producten in te pakken. De diversiteit aan verpakkingsvormen zal niet verminderen omdat de marketeers van de grote producenten altijd zullen zoeken naar verpakkingen die de meest gunstige combinatie in zich hebben van: efficiency (weinig lucht), prijs, beschermen van het product, gebruiksgemak, goed handelbaar bij het vullen van het schap én opvallen in de winkel. Daarnaast zien we een duidelijke trend in veel meer kleinere verpakkingen zodat dit voor veel klanten een op maat gesneden verpakking is, meer gepersonaliseerd. Deze diversiteit is ook meteen de uitdaging van de bedenkers en makers van verpakkingsmachines.

Hoe kunnen we zoveel mogelijk verschillende verpakkingsvormen met zo weinig mogelijk verschillende machines inpakken? Dit is een belangrijke vraag omdat het antwoord daarop bepaalt hoeveel potentie een machine heeft in de verkoop. De scheiding tussen primaire verpakking en secundair en tertiair is duidelijk. Bij de machines die het ‘naakte’ product inpakken in een primaire verpakking zoals een wrap, een zak, een sachet of een stick onderscheiden zich enkele duidelijke categorieën. Bij de secundaire en tertiaire verpakkingsmachines zien we talloze varianten, soms gaat de primaire verpakking in een doosje, soms weer in een zak, soms direct in een omdoos en steeds vaker gaan ze in een ‘Shelf Ready Packaging’ en elk van deze met veel verschillende afmetingen.

Bedenk dat voor al deze varianten efficiënte verkoopbare machines ontwikkeld worden, dan zal duidelijk worden dat in de wereld van de verpakkingsmachinefabrikanten de stelling zeker geldt:
Never a dull moment‘.

Geert van den Heiligenberg X 250

Geert van den Heiligenberg

 

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in de AgriFood sector.

Meer uit de GMV blog

Consumenten willen duurzamer en gezonder eten. En er moeten in de nabije toekomst 10 miljard mensen op de aardbol gevoed worden. Producenten in de agro en food spelen erop in, de foodtransitie is gaande. Dat biedt kansen voor machinebouwers. Hebben die er genoeg oog voor? GMV-bestuurslid René Smulders en andere experts uit de sector lichten de rol van voedselsystemen en technologie toe in transitie naar het voedselsysteem van de toekomst.

Lees verder

Nederland is nu wereldwijd bekend om zijn efficiënte voedselproductie, maar zal de volgende generatie deze trots ook nog kunnen ervaren? Er zijn in de Nederlandse historie genoeg voorbeelden van iets waarmee we groot en bekend waren, maar waar we die positie vandaag de dag allang verloren zijn. Denk aan wind- en zonne-energie. Technologisch lag de basis in Nederland en was er een veelbelovende industrie aan het ontstaan. Doordat we niet goed hebben doorgepakt, hebben we deze positie vrij snel verloren aan landen als Denemarken en China. Niemand denkt tegenwoordig nog aan Nederland als ze zonnepanelen of windmolens willen kopen.

Lees verder

'For agrifoodtech, 2020 has been a blow-out year!' luidt de introductie van het AgFunder rapport 2021. De COVID-19-pandemie heeft het belang onderstreept van efficiënte toeleveringsketens en alternatieve manieren om voedsel te telen, verwerken, vervoeren en verkopen aan consumenten. De veranderende consumentbehoeftes en de ambities van politieke partijen in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen laten ook zien dat onze sector volop in beweging is.

Lees verder