Ever a dull moment?

Blogpost door: Ludo Poot

op 31 mei, 2016

Kijk eens rond in een supermarkt, zie hoeveel verschillende verpakkingen er zijn en bedenk daarbij wat er voor nodig is om al deze verpakkingen te vullen met producten. Veel mensen zullen zich dan pas realiseren dat daar heel veel verschillende technieken voor nodig zijn. Een blik in de wereld van het verpakken van FMCG’s (Fast Moving Consumer Goods) laat dat beeld inderdaad zien: veel verschillende machines om al die verschillende producten in te pakken. De diversiteit aan verpakkingsvormen zal niet verminderen omdat de marketeers van de grote producenten altijd zullen zoeken naar verpakkingen die de meest gunstige combinatie in zich hebben van: efficiency (weinig lucht), prijs, beschermen van het product, gebruiksgemak, goed handelbaar bij het vullen van het schap én opvallen in de winkel. Daarnaast zien we een duidelijke trend in veel meer kleinere verpakkingen zodat dit voor veel klanten een op maat gesneden verpakking is, meer gepersonaliseerd. Deze diversiteit is ook meteen de uitdaging van de bedenkers en makers van verpakkingsmachines.

Hoe kunnen we zoveel mogelijk verschillende verpakkingsvormen met zo weinig mogelijk verschillende machines inpakken? Dit is een belangrijke vraag omdat het antwoord daarop bepaalt hoeveel potentie een machine heeft in de verkoop. De scheiding tussen primaire verpakking en secundair en tertiair is duidelijk. Bij de machines die het ‘naakte’ product inpakken in een primaire verpakking zoals een wrap, een zak, een sachet of een stick onderscheiden zich enkele duidelijke categorieën. Bij de secundaire en tertiaire verpakkingsmachines zien we talloze varianten, soms gaat de primaire verpakking in een doosje, soms weer in een zak, soms direct in een omdoos en steeds vaker gaan ze in een ‘Shelf Ready Packaging’ en elk van deze met veel verschillende afmetingen.

Bedenk dat voor al deze varianten efficiënte verkoopbare machines ontwikkeld worden, dan zal duidelijk worden dat in de wereld van de verpakkingsmachinefabrikanten de stelling zeker geldt:
Never a dull moment‘.

Geert van den Heiligenberg X 250

Geert van den Heiligenberg

 

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in de AgriFood sector.

Meer uit de GMV blog

Blog

02/11/2020

2 minuten lezen

De kracht van het collectief

COVID-19 houdt ons nog steeds in zijn greep. We zitten midden in de 2e golf en het einde van deze pandemie is nog niet in zicht. Tegelijkertijd houden andere maatschappelijke en economische  ontwikkelingen ons ook nog dagelijks bezig; geopolitieke verschuivingen, klimaatverandering en wereldwijd groeiende obesitas cijfers. Dit zijn uitdagingen die wij niet alleen kunnen tackelen.

Lees verder
Blog

01/10/2020

3 minuten lezen

De factor mens in een veranderende digitale wereld

Na de persconferentie van afgelopen maandag werd duidelijk dat zoveel mogelijk thuiswerken opnieuw de norm wordt om de tweede golf aan coronabesmettingen af te remmen. Organisaties als Google nemen het zeker voor het onzekere en houdt zijn mensen tot maar liefst juli 2021 thuis. (Nieuwe) slimme tools en technieken als een digital twin zijn volop in ontwikkeling en toepassing om zo efficiënt mogelijk op afstand te kunnen blijven werken. Technologische ontwikkeling is belangrijk maar er is meer nodig om als organisatie succesvol te kunnen blijven inspelen op veranderingen.

Lees verder
Blog

01/07/2020

2 minuten lezen

Zomerreflectie voor een innovatief herstel

De corona crisis houdt veel bedrijven nog steeds in zijn greep. Veel grenzen zijn wereldwijd nog gesloten, wat voor Agri & Food machinebouwers problemen oplevert die gemiddeld voor ruim 80% van hun omzet naar het buitenland exporteren. Niet alleen de corona crisis maar ook de stikfstof problematiek en klimaatverandering leggen druk op het huidige voedselsysteem en zullen op (langer) termijn impact veroorzaken. Laten we de huidige context nu vooral zoveel mogelijk benutten om te investeren en innoveren in een 1.5 meter én 1.5 graden samenleving!

Lees verder