Ever a dull moment?

Blogpost door: Ludo Poot

op 31 mei, 2016

Kijk eens rond in een supermarkt, zie hoeveel verschillende verpakkingen er zijn en bedenk daarbij wat er voor nodig is om al deze verpakkingen te vullen met producten. Veel mensen zullen zich dan pas realiseren dat daar heel veel verschillende technieken voor nodig zijn. Een blik in de wereld van het verpakken van FMCG’s (Fast Moving Consumer Goods) laat dat beeld inderdaad zien: veel verschillende machines om al die verschillende producten in te pakken. De diversiteit aan verpakkingsvormen zal niet verminderen omdat de marketeers van de grote producenten altijd zullen zoeken naar verpakkingen die de meest gunstige combinatie in zich hebben van: efficiency (weinig lucht), prijs, beschermen van het product, gebruiksgemak, goed handelbaar bij het vullen van het schap én opvallen in de winkel. Daarnaast zien we een duidelijke trend in veel meer kleinere verpakkingen zodat dit voor veel klanten een op maat gesneden verpakking is, meer gepersonaliseerd. Deze diversiteit is ook meteen de uitdaging van de bedenkers en makers van verpakkingsmachines.

Hoe kunnen we zoveel mogelijk verschillende verpakkingsvormen met zo weinig mogelijk verschillende machines inpakken? Dit is een belangrijke vraag omdat het antwoord daarop bepaalt hoeveel potentie een machine heeft in de verkoop. De scheiding tussen primaire verpakking en secundair en tertiair is duidelijk. Bij de machines die het ‘naakte’ product inpakken in een primaire verpakking zoals een wrap, een zak, een sachet of een stick onderscheiden zich enkele duidelijke categorieën. Bij de secundaire en tertiaire verpakkingsmachines zien we talloze varianten, soms gaat de primaire verpakking in een doosje, soms weer in een zak, soms direct in een omdoos en steeds vaker gaan ze in een ‘Shelf Ready Packaging’ en elk van deze met veel verschillende afmetingen.

Bedenk dat voor al deze varianten efficiënte verkoopbare machines ontwikkeld worden, dan zal duidelijk worden dat in de wereld van de verpakkingsmachinefabrikanten de stelling zeker geldt:
Never a dull moment‘.

Geert van den Heiligenberg X 250

Geert van den Heiligenberg

 

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in de AgriFood sector.

Meer uit de GMV blog

Blog

03/02/2020

2 minuten lezen

Hoe overleef ik…?

'Naast landbouwproducten exporteert Nederland steeds meer landbouwmachines en machines voor de voedingsmiddelenindustrie'. Het vorige maand gepubliceerde onderzoek van Wageningen Economic Research en het CBS laat mooie cijfers zien over de internationale ontwikkeling van onze sector, een prestatie om trots op te zijn! Een Brexit en een snelle verspreiding van het coronavirus laten echter ook zien dat er een andere kant van deze internationale medaille is. 

Lees verder
Blog

06/01/2020

2 minuten lezen

Op naar een impactvol 2020!

De beste wensen voor het nieuwe jaar! 2020, een magisch jaar met een mooi rond getal waar veel vergezichten, stippen op de horizon en ambitieuze plannen op gericht zijn. Wat is er van die futuristische voorspellingen voor 2020 terechtgekomen en hoe nu verder in deze (roaring) twenties?

Lees verder
Blog

02/12/2019

2 minuten lezen

Ruimte voor de toekomst!

Afgelopen vrijdag was ik bij de lancering van het boek: 'Toekomstbeelden van de maatschappij. De Civil Society als voorhoede van de samenleving in 2035'. Deze bijeenkomst werd georganiseerd door Stichting Toekomstbeeld der Techniek, waar ik onderdeel ben van het Young Professional netwerk. Opvallend vond ik dat er over de toekomst gesproken werd en er bijna alleen maar grijze koppen in de zaal zaten…

Lees verder