Ever a dull moment?

Blogpost door: Ludo Poot

op 31 mei, 2016

Kijk eens rond in een supermarkt, zie hoeveel verschillende verpakkingen er zijn en bedenk daarbij wat er voor nodig is om al deze verpakkingen te vullen met producten. Veel mensen zullen zich dan pas realiseren dat daar heel veel verschillende technieken voor nodig zijn. Een blik in de wereld van het verpakken van FMCG’s (Fast Moving Consumer Goods) laat dat beeld inderdaad zien: veel verschillende machines om al die verschillende producten in te pakken. De diversiteit aan verpakkingsvormen zal niet verminderen omdat de marketeers van de grote producenten altijd zullen zoeken naar verpakkingen die de meest gunstige combinatie in zich hebben van: efficiency (weinig lucht), prijs, beschermen van het product, gebruiksgemak, goed handelbaar bij het vullen van het schap én opvallen in de winkel. Daarnaast zien we een duidelijke trend in veel meer kleinere verpakkingen zodat dit voor veel klanten een op maat gesneden verpakking is, meer gepersonaliseerd. Deze diversiteit is ook meteen de uitdaging van de bedenkers en makers van verpakkingsmachines.

Hoe kunnen we zoveel mogelijk verschillende verpakkingsvormen met zo weinig mogelijk verschillende machines inpakken? Dit is een belangrijke vraag omdat het antwoord daarop bepaalt hoeveel potentie een machine heeft in de verkoop. De scheiding tussen primaire verpakking en secundair en tertiair is duidelijk. Bij de machines die het ‘naakte’ product inpakken in een primaire verpakking zoals een wrap, een zak, een sachet of een stick onderscheiden zich enkele duidelijke categorieën. Bij de secundaire en tertiaire verpakkingsmachines zien we talloze varianten, soms gaat de primaire verpakking in een doosje, soms weer in een zak, soms direct in een omdoos en steeds vaker gaan ze in een ‘Shelf Ready Packaging’ en elk van deze met veel verschillende afmetingen.

Bedenk dat voor al deze varianten efficiënte verkoopbare machines ontwikkeld worden, dan zal duidelijk worden dat in de wereld van de verpakkingsmachinefabrikanten de stelling zeker geldt:
Never a dull moment‘.

Geert van den Heiligenberg X 250

Geert van den Heiligenberg

 

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in de AgriFood sector.

Meer uit de GMV blog

'For agrifoodtech, 2020 has been a blow-out year!' luidt de introductie van het AgFunder rapport 2021. De COVID-19-pandemie heeft het belang onderstreept van efficiënte toeleveringsketens en alternatieve manieren om voedsel te telen, verwerken, vervoeren en verkopen aan consumenten. De veranderende consumentbehoeftes en de ambities van politieke partijen in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen laten ook zien dat onze sector volop in beweging is.

Lees verder
Blog

06/01/2021

2 minuten lezen

2021: van missie naar actie!

2021, 'het jaar van...chaos, dé waarheid of van de vrijheid?' De huidige lockdown en de Brexit maken van 2021 geen knallend begin. Echter met het vaccin in aantocht, zet ik in op een 'hoopvol 2021 'en bouw ik graag met jullie verder aan een gezond en duurzaam voedselsysteem.

Lees verder
Blog

01/12/2020

3 minuten lezen

Een terugblik op 2020

Een jaar geleden hadden wij niet kunnen bedenken dat een virus als COVID-19 zo'n invloed zou hebben op ons (werkende) leven in 2020. Thuiswerken, gesloten grenzen, hamsterende consumenten in de supermarkt. Nu het einde van het jaar nadert is het tijd om eens terug te blikken: wat had 2020 voor ons in petto en wat heeft het ons vooral ook gebracht?

Lees verder