De factor mens in een veranderende digitale wereld

Blogpost door: Maureen de Haan

op 01 oktober, 2020

Na de persconferentie van afgelopen maandag werd duidelijk dat zoveel mogelijk thuiswerken opnieuw de norm wordt om de tweede golf aan coronabesmettingen af te remmen. Organisaties als Google nemen het zeker voor het onzekere en houdt zijn mensen tot maar liefst juli 2021 thuis. (Nieuwe) slimme tools en technieken als een digital twin zijn volop in ontwikkeling en toepassing om zo efficiënt mogelijk op afstand te kunnen blijven werken. Technologische ontwikkeling is belangrijk maar er is meer nodig om als organisatie succesvol te kunnen blijven inspelen op veranderingen.

Vorige week was ik samen met Marcel van Haren te gast bij het SOL event ‘Innoveren & Slim Produceren’. Na een periode van vooral digitale meetings was dit weer een van de eerste – en hopelijk niet de laatste- fysieke bijeenkomst sinds de uitbraak van COVID-19. Naast de presentatie van Marcel over de technologische ontwikkelingen in de food- en feedsector gaf ook hoogleraar Henk Volberda een inspirerend verhaal over sociale innovatie.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat 75% van het innovatiesucces van een organisatie bepaald wordt door niet-technologische factoren. ‘Als je technologie en innovatie echt wilt laten werken, moet je de organisatie aanpassen, investeren in sociaal kapitaal en dat koppelen aan techniek, aldus Henk’. Zijn zogenoemde schijf van 5, die in dit geval niks zegt over een gezond eetpatroon, geeft aan dat dienend leiderschap, zelforganisatie, slimmer werken en co-creatie minstens zo belangrijk zijn voor innovatie. De factor mens, als vermogen van organisaties om technologische kennis toe te passen, is essentieel om innovatie te laten slagen.

In een tijd van veel thuiswerken en een veranderde digitale wereld vraagt dat om andere manieren van contact en interactie waarin we de aandacht voor de mens (van vlees en bloed) niet moeten vergeten. Mensen maken uiteindelijk de organisatie tot een succes!  Heldere team normen kunnen bijvoorbeeld helpen om duidelijke verwachtingen te scheppen over hoe je digitaal interacteert als team. Maar ook het belang van de virtuele ‘koffie” momenten met collega’s en persoonlijk interesse zouden we wat mij betreft niet uit het oog moeten verliezen.

Ook ik blijf graag van mens tot mens in contact met jullie over de ontwikkelingen in de sector en de vereniging. Wij zijn volop bezig met een future-proof GMV (zie o.a. GMV-strategie: Ledensessie Acties & Routekaart) en wij blijven jullie als GMV in de tussentijd ook graag inspireren door middel van inhoudelijke webinars met nieuwe onderwerpen als ‘Pay-per-use’ en ‘(Food safe) 3D printing’ op de agenda.

 

Bron: Henk W. Volberda Boek: Innovatie jij.nu (2018)

 

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in de AgriFood sector.

Meer uit de GMV blog

Blog

06/12/2021

2 minuten lezen

Terugblik op 2021

Wat zullen we er eens van zeggen, 2021, wat voor een jaar is het geweest? Voor velen nog steeds niet het jaar waar we naar hadden uitgekeken na vaccinatie en zeker nog niet terug naar het ‘normale’ leven, zoals velen hadden gehoopt.

Lees verder
Blog

01/11/2021

1 minuut lezen

De tijd vliegt…

Vandaag precies twee maanden geleden ben ik begonnen in mijn nieuwe rol binnen de GMV. En wat is de tijd voorbijgevlogen. Ik heb de afgelopen weken al veel mooie initiatieven en bedrijven voorbij zien komen.

Lees verder
Blog

04/10/2021

4 minuten lezen

Even bijpraten ….

Na onze laatste algemene ledenvergadering (ALV) kort voor de zomer, zullen zeker diegenen van u die bij deze ALV aanwezig waren, zich bij de recente sympathieke introductie van Eveliene Langedijk afgevraagd hebben: "Hoe zit dat dan met Maureen en Marcel?", vooral omdat we net de zwaardere rol van Maureen binnen de GMV aangekondigd hadden.

Lees verder